fredag 11 februari 2011

Cluedo i Fålhagen















Bild: Kanske Fålhagens coolaste bil :).

Jag har tänkt mycket på trafiksäkerheten här i Fålhagen. Det finns många skäl till mina tankar. Dels har jag många egna upplevelser om trafiken här, därför att jag dagligen går rätt så mycket i stadsdelen och tycker väl att folk, mina medmänniskor, kör tok för fort. Igår på vägen hem så fick jag en tanke. Tänk om man skulle ha trafik-Cluedo för Fålhagen. Hur skulle spelet då se ut? Här kommer mina förslag...

1. Fotgängare: Det var på Hjalmar Brantingsgatan med Buss 7. Alltså det är livsfarligt att ta sig över Hjalmar Brantingsgatan till Mykonossidan. Bussarna kör tokfort här! Se upp! Mitt förslag till förbättring är att man utökar 30km/h-gränsen så att den gäller för HELA HB-gatan.

2. Fotgängare #2: Det var i korsningen Norrtäljegatan och Väderkvarnsgatan, med en taxibil. Eftersom trafiksituationen runt stationen är som den är så är det många somanvänder just Norrtäljegatan. Särskilt taxibilar och de som hämtar folk från stationen. Här borde man bygga ett övergångsställe. Inte minst nu när man gjort det lättare för långfärdsbussarna att svänga till höger i korsningen.

3. Bilist: Det var i korsningen Marielundsgatan och Väderkvarnsgatan, med en bil. Här är det lätt att krocka eftersom man inte ser ett smack till vänster när man ska svänga ut från Marielundsgatan till Väderkvarnsgatan. Inte bra!

4. Rollatorist: Det var på St Göransgatan, mitt i emot det blåa huset, med en bil. Eftersom man inte hann ploga så värst mycket igår så såg jag en man med sin rollator gå mitt på St Göransgatan när en bil dök upp bakom honom. Intressant och livsfarligt.

5. Hundägare: Det var på den osandaden stigen i lekparken mellan Frode- och Norrtäljegatan, där hundägaren halkade när han eller hon försökte slänga en bajspåse i den överfyllda papperskorgen i parken.

Där har vi de trafikfarligaste platserna i Fålhagen enligt mig. Det finns en plats till: korsningen Björkgatan och Fålhagsleden. Dagens inlägg kanske inte är det mest seriösa men de här platserna är farliga och man bör vara extra försiktig här. Ta det lugnt i trafiken!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar