söndag 6 februari 2011

Livsfarligt i korsningen Vaksalagatan - Tycho Hedén!

I onsdags skulle vi åka och hämta en tv-bänk från min syster, och då valde vi att ta Vaksalagatan och svänga vänster in på Tycho Hedéns väg. Men när vi kom fram till korsningen blinkade alla trafikljus bara orange, och det var upp till bilisterna att lösa situationen. Vi hade väjningsplikt, och jag tror att Tycho Hedéns väg är en huvudled, så vi började med taktiken att avvakta och ta det väldigt försiktigt. Men det var hur mycket trafik som helst på Tycho Hedén, och de gasade på som bara den. Och när det ibland blev en liten lucka mellan dem var vi tvungna att lämna företräde till dem som stod mittemot oss och skulle köra rakt fram. Så till slut insåg vi att vi inte skulle komma någonstans den närmaste timmen om vi inte chansade. Så vi tog första bästa lucka och körde ut i korsningen med devisen "de måste ju bromsa när de ser att vi står i vägen för dem". Och det gick bra. Men här kommer det hända en olycka vilken dag som helst, sa jag, om de inte fixar trafikljusen. Och det gjorde det också, samma dag (vet inte om det var före eller efter oss) krockade tre bilar där och en person fördes till sjukhus.

Idag körde jag bil igen, och tänkte ta samma väg. Men trafikljusen var fortfarande inte fixade! Så jag bytte fil snabbt som attan och gjorde en högersväng. Jag vågade inte ens köra rakt fram, med tanke på hur svårt det var att köra där sist. Om det bara har hänt en olycka så är det konstigt. Trafikljusen måste fixas snarast! Jag vet att de inte har identifierat problemet (nåja, hade inte det i onsdags i alla fall), men då kan man ställa ut tillfälliga trafikljus, för situationen är fullkomligt livsfarlig i rusningstrafik.

1 kommentarer:

Scribo sa...

Jag passerade där idag också. Det är helt tokigt att de inte fixat det på flera dagar. Det skumma var att det jag såg att det lyste rött när vi svängde in på macken i närheten. När vi skulle ut och passera korsningen blinkade det gult igen så något är riktigt fel.

Skicka en kommentar