onsdag 9 februari 2011

Sankt Göransgatan 31-33



Bor du i huset på Sankt Göransgatan 31 eller 33? Den här bilden har jag tagit från hitta.se. Om man jämför det här huset med huset på andra sidan Sankt Göransgatan så kan man se att de, trots samma fasadfärg tillhör olika tidsperioder. Titta på de fina små fönstren på taket. Sådana detaljer städades tydligen bort senare. Jag hittade ett bildbevis på att Sankt Göransgatan 31-33 byggdes under 1936 medan husen på andra sidan Sankt Göransgatan är från mitten av 1940-talet. På så kort tid kan fina detaljer försvinna :(. Just det, vill du se hur den här utsikten, och många andra Uppsalabilder så kan du klicka på länken här:

http://digitaltmuseum.se/things/flerbostadshus-s-t-goransgatan/S-UM/PS11212/image/58389

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att se den äldre bilden! Min mormor och morfar bodde på S:t Göransgatan 31 c, högst upp, när de fick min mamma 1941. De flyttade vidare till Norrtäljegatan efter några år. Vänliga hälsningar, Camilla Ahlsén

Marianne Söder sa...

Jag har bott i S:t Göransgatan 31 a längst ner i gavellägenheten fr o m 1957. I den lägenhet min familj bodde hade Fam. Gösta Lundin bott sedan huset var nybyggt 1935 - 1957. I källaren under hade Gösta Lundin sitt företag SKO-TJÄNST där även min far Ernst Sundström började arbeta 1936. Min far avled 1982 och då försålde vi lägenheten. Mig vetligt har det endast varit 3 ägare till lägenheten på 77 år. Mvh Marianne Söder f Sundström

Anders Forssell sa...

Roligt att se huset jag bott i sedan jag föddes. Mina föräldrar Folke och Lilly Forssell flyttade in i huset S:t Göransgatan 31 a i samband med sitt giftermål 1935. Familjen bodde högst upp i huset i ett rum och kök och möblerbar hall. Jag, Anders föddes 1938 och min bror Åke 1945. Familjen bodde i samma lägenhet fram till ungefär 1968 då de fick hyra grannlägenheten med ingång från 31 b. En större öppning gjordes mellan de två lägenheterna. Min mor Lilly bodde kvar i lägenheten fram till ungefär 1984 då hon inte orkade gå de tre och en halv våning upp.

Juuso sa...

Hej!

Vad roligt med historier ur verkligheten. Man borde verkligen skriva ner flera sådana här berättelser om husen. Minns ni några stora händelser i Fålhagens historia?

Skicka en kommentar