torsdag 17 mars 2011

Swebus i Fålhagen















Mitt intresse för hur man behandlar Swebus väcktes i helgen då Swebus presschef uttryckte sig väldigt tydligt och rättvist i UNT om vad han tyckte om stadens resecentrum. Nu har jag läst på lite mer kring det hela och i dagens 18 minuter så kan man läsa att Swebus-hållplatser flyttats fyra gånger under om- och tillbyggnationerna runt resecentrumet. Jag undrar vilket annat bolag skulle ha gått med på det? Tänk er att man skulle tvångsflytta en restaurang i centrala Uppsala fyra gånger på grund olika byggarbeten. Då hade nog restaurangen gett upp och flyttat till Gränby centrum. Bara en tanke. Jag vill berömma Swebus för att de ändå står ut med och bjuder oss resenärer på gratis wifi och mycket generösa benutrymmen. Ok, jag är ju bussfrälst så jag måste ju passa på att berömma fördelarna med att åka buss. Men att flytta hållplatsen hela fyra gånger (hittills) är inte ok.

Swebus har flyttats från hållplatsen bakom Katalin till Roslagsgatan så om du vill åka Swebus från Uppsala till andra delar av landet så ska du ta dig till Roslagsgatan. Hur många av oss vet var den ligger? Skulle du hitta till Roslagsgatan? Eller om du hade behövt åka med Swebus, vart hade du då gått? Jag hade gått till Storgatan... Jo, jag kan berätta att Swebushållplatsen ligger precis bakom Musikens hus, där man har lastkajerna för varuleveranser så man bör räkna med att det blir besvärligt när Musikens hus ska få en leverans precis när Swebusturen ska gå. Eller när Sven Ingvars ska ha sina bussar där. Inte bra!

Och tänk er att man som utbytesstudent råkar köpa fel biljetter till Swebus, biljetter som är till för UL. Det har jag varit med om. Det är långt och frustrerande att gå tillbaka till resecentrum för att köpa nya biljetter. Kanske borde Swebus ha en biljettautomat någonstans i resecentrum, på plats som kommunen tror kommer att finnas kvar och inte behövas flyttas inom överskådlig framtid. Eller?

Skylten nedan kan man hitta på Storgatan, bakom Katalin, var bussarna brukade åka från. Numera hänvisas man till Roslagsgatan. Huruvida ersättningsbussarna för tågtrafiken också går från Roslagsgatan eller inte går inte att lista ut. Om inte, varför har de bussarna dispens i så fall. Nåväl, jag gillar Swebus och ogillar både den icke fungerande tågtrafiken och det oanvändarvänliga resecentrumet.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar