torsdag 3 mars 2011

Väderkvarnsgatan - olycka snart...



Jag beklagar mina tekniska problem på sistone. Jag gör allting precis som tidigare men bilderna och texterna blir lite kaotiska. Det finns två lösningar: 1. någon analyserar, berättar och instruerar mig hur jag kan lösa problemet. Det vore trevligt. 2. Jag löser problemet på egen hand någon gång i framtiden eftersom min tid just nu inte räcker till att åtgärda problemet. Nu till inläggets rubrik.

Den här veckan har Väderkvarnsgatan varit väldigt traffikerad. Vad kan det bero på? En kort promenad till jobbet känns inte säker. Jag har tidigare skrivit om att det skulle passa bra med ett övergångsställe över Norrtäljegatan längst Väderkvarnsgatan. Där är det för mycket trafik: bilar, cyklar, fotgängare och bussar i en helig trafiksoppa. Den här veckan har jag sett stressade bilister, några talar i sina mobiltelefoner, använder sina smartphones medan de kör. Det är inte så genomtänkt eftersom det är väldigt mycket trafik på gatan.

Jag har redan sett hur bilisterna totalt ignorerat fotgängare som väntat på att våga ta sig över gatan. Detta alltså genom att använda ett existerande övergångsställe. Jag såg även en man med rollator tvingas stå vid ett övergångsställe jättelänge innan en bil stannade. Intressant. Och så såg jag en taxi hetsa bilisten framför sig för att svänga vänster från Hjalmar Brantingsgatan mot Strandbokilen. Bilisten hann svänga men den stressade taxibilen höll på att bli påkörd av en röd bil. Det är farligt för alla kring Väderkvarnsgatan. Kanske kunde man få polisen hit en morgon för att lugna ner det hela. Det ligger ju en skola i närheten också. Och vädjan till bilisterna: Kör försiktigare på Väderkvarnsgatan Slutligen upprepar jag min önskan om att man ska informera bilister som svänger in på Väderkvarnsgatan att en av filerna upphör kort efter att man svängt in på gatan.

Har Väderkvarnsgatan blivit en ny genomfart? Varför i så fall?

1 kommentarer:

hanna sa...

tycker nåt borde göras åt det där men övergångsställen och deras faktiska lag, att bilen måste stanna! här utamfrö gränby ishall stod en gammal dam en gång som väntade på o få gå över. 70 bilar åkte förbi! 70!! innan nån stannade.

ett annat livsfarligt övergångsställe (eller snarare inte då det inte finns nåt) är över dag hammarskölds väg mittemot BMC, busshållplatsen för science park. där går alla över till/från buss, men inget övergångsställe finns på platsen, trots tvåfiligt åt båda håll livsfarligt.

ja, det är ju inte i fålhagen, men hade ett behov av att belysa det. någon kanske läser och begrundar:) ses imorgon!

Skicka en kommentar