lördag 14 september 2013

Gå till biblioteket idag och se Margot Wallström


Äntligen är kulturnatten här. Jag gillar kulturnatten för då är det liv i centrum och det är massor med saker att titta på och så är det lite marknadskänsla också. En härlig blandning. Men en riktig överraskning var när jag träffade på några socialdemokrater i centralpassagen. De delade ut flygblad och jag trodde att de handlade om kyrkovalet men icke! Däremot fick jag veta att Margot Wallström kommer till Uppsala på kulturnatten och pratar i stadsbiblioteket mellan kl. 17 och 19. Det måste jag se! 

Biblioteket har även andra intressanta föreläsningar och uppträdanden. Jag ska gå och se utställningen Dödsorsak kvinna. Hemskt men viktigt att komma ihåg att mäns våld kvinnor ofta är dödande. Eftersom jag är intresserad av brott så köpte Niina en födelsedagspresent till mig. Den ena boken handlade om kvinnliga gärningsmän och den andra handlade om brott i Sverige. Mycket intressanta böcker. Jag har lärt mig att kvinnor väldigt sällan dödar MEN om de har bestämt sig för att döda så ser de till att de lyckas. Ja, vi läser ganska mycket, både jag och Niina.

För inte så länge sen så råkade vi köpa samma bok utan att veta om det :). Båda hade köpt boken Sankta Psyko, skriven av Johan Theorin. Boken är jättebra och skrämmande.

När jag ändå är inne på boktips så om du klarar av att läsa riktigt hemska historier om krig. Boken heter Violence in War and Peace - an anthology, sammanställd av Nancy Scheper-Hughs och Philippe Bourgois. Den boken är riktigt bra.

Påminnelse: Margot Wallström i Uppsala stadsteater den 14 september kl. 17-19.


Mer information:
http://www.bibli.se/120941

0 kommentarer:

Skicka en kommentar