måndag 23 september 2013

Lärare har låga löner

Jag är sällan politisk på bloggen men ibland så måste jag bara. Mest för att jag inte kom in på mitt konto på UNT så jag kunde inte kommentera debattartikeln där. En debattartikel som enligt min mening fastställer en sak väldigt tydligt:  Läraryrket är ett låglöneyrke. Jag vet att lärare tjänar mer än många andra, men tanken med mitt inlägg är att jag ska koncentrera mig på det yrket som jag har bästa kunskaper om.

Jag hade vägarna förbi ett fönster i Luthagen. Dekalen såg ut att ha passerat bäst före datumet. Och lite så känns det nu när Allianspartier skrev en debattartikel i UNT med rubrik "Störst skattelättnad för lärarna". Ja, alltså suck. Det enda man etablerat med den rubriken är att läraryrket räknas som ett låglöneyrke. 200-300 kronor i månader nu när man satsar på dem som tjänar minst. Alltså bland annat lärare. Nej, regeringen, alliansen och andra, det här duger inte. Alltså säg 300 x 12 = 3600 på ett år. Det är ingenting.

Nej, vill Alliansen få min röst, så behöver dekalen på fönstret putsas, lärarlönerna höjas på riktigt och inte genom ett jobbskatteavdrag för den lösningen känns lika gammal som dekalen. Just det, innan någon skriver och skriker "förstelärare" så vill jag bara säga att den satsningen verkar vara kortsiktig och när förordnanden för förstelärare går ut och inte förlängs så har inte lärarkåren som helhet gått framåt någonting.

Debattartikeln:
http://www.unt.se/debatt/storst-skattelattnad-for-lararna-2594520.aspx

Ett intressant alternativ:
http://www.skolledarna.se/Aktuellt-o-Opinion/Nyhetsarkiv/I-media/Politisk-overenskommelse-hojda-lararloner/


0 kommentarer:

Skicka en kommentar