onsdag 4 september 2013

Tiggeri igen...

Det är inte helt lätt att skriva om tiggeri då det lätt uppfattas som någonting politiskt. Det är politik och religion som man inte kan diskutera utan att få reaktioner. Jag fick en kommentar på bloggen tidigare om att jag inte kunde använda ordet solidaritet eftersom jag inte utgick ifrån de tiggandes behov, trots att jag hade definierat min solidaritet väldigt tydligt. Den 26 augusti skrev UNT om ämnet på sin ledarsida och tyckte att det vore fel att kriminalisera tiggeri med motivering att alla har rätt att tjäna sina pengar så som de bäst tycker. Ni vet vilken verksamhet som jag tänker på på en gång. Det tänkte UNT också på men mer om detta senare.

Jag tycker inte att man behöver kriminalisera tiggeri utan det borde man kunna komma åt med lokala ordningsregler. Jag tycker att man borde helt enkelt freda citykärnan från tiggare. Om man nu ska dra paralleller med prostitution så kunde man i värsta fall se till att tiggeriet koncentrerades på vissa gator. Det jag allra helst vill är att tiggeriet upphör och att tiggarna istället kommer in i det svenska systemet och de kunde söka jobb. Det finns okvalificerade jobb att söka. Jag tycker att det är viktigt att man ser till att tiggarna tas hand om och att tiggandet upphör. Inte för att jag ska må bra, men att göra någonting åt de tiggandes situation. Alltså att de t.ex. blir en del av det svenska välfärdssystemet. Vem gagnar fortsatt tiggande på Uppsalas gator? Det förstår inte jag.

När jag ändå tog upp det här med poliser så tycker jag att man borde definitivt undersöka huruvida tiggandet är organiserat och vem som tar hand om pengarna? En kompis till mig såg en av tiggarna ge de andra tiggarna lite kronor för att ha i sina tiggerimuggar. Var det en investering från en av tiggarna eller är tiggeriet organiserat där vissa har kontroll över pengarna. Detta borde man definitivt undersöka mer.

Då var det dags att titta på tiggandet utifrån prostitutionsvinklingen. Vad skulle hända om tiggande vore som prostitution? Ja, då skulle det vara tillåtet att tigga men inte ge pengar till tiggarna. Inte heller skulle det vara tillåtet att ha organiserat tiggeri på gatorna så att pengarna hamnar hos någon ledare. Om man nu ändå skulle lagligt tigga ihop pengar så skulle man kunna ansöka om en f-skattesedel. Jag måste citera fritt en låtrad och säga: Jag får liksom ingen ordning på det här. Om det är lagligt att sälja sin kropp men olagligt att köpa kropp, hur i hela världen ska vi ha det? Och är det så UNT menar att vi ska ha det? För övrigt så undrar jag hur tiggarnas affärsplan ser ut, hur finansierar man levandet genom att tigga? Just det, om tiggande skulle vara som prostitution så skulle alla som ger pengar till tiggarna vara brottslingar.  

Men om man vill fortsätta tillåta tiggandet utan att göra någonting åt situationen så kommer tiggandet inte att minska. Jag tycker att välfärdssystemet ska rycka in eller så får vi se till att tiggarna åker hem. Vi kan inte ha dubbla system.

UNT:s ledarsida:
http://www.unt.se/ledare/vad-skulle-det-innebara-om-vi-forsokte-forbjuda-tiggeri-2559322.aspx

0 kommentarer:

Skicka en kommentar