onsdag 17 april 2013

Stadsmiljön i Fålhagen och Uppsala

En långhelg i centrala Frankrike med alldeles för lite sol men mycket avkoppling var precis vad jag behövde mitt under en stressig arbetsperiod. Och så hann jag springa en mara med en kompis också. Avkopplande det också på sitt sätt. Eftersom jag gillar att observera saker så tänkte jag lite grand på hur trafiken är organiserad i städer och vad man väljer att göra med sin stad. Kanske berodde min fokusering på hur städer ska se ut på att jag besökte Amboise, staden med ett väldigt snyggt slott och staden där Leonardo Da Vinci dog och är begraven. Han påstås ha planerat en stad i närheten av Amboise med utgångspunkt på bra levande. Efter att ha åkt genom landskap där man fortfarande såg rester av romerska byggnationer och Leonardo Da Vincis betoning på det goda livet så är det inte så konstigt att stadsdelsbloggaren började drömma en stadsmiljö med långsiktiga och hållbara lösningar. Hur skulle sådant se ut i Fålhagen och Uppsala?



En sak som diskuterats mycket på sistone är biltrafiken i Uppsalas stadskärna. Det är inte helt lätt att lösa det. Jag vill gärna ha ett levande centrum med massor med småaffärer där företagare som brinner för sin sak säljer produkter och tjänster. Där tycker jag att Frankrike är ett exemplariskt land. De småstäder jag och min löparkompis besökte hade verkligen massor med småaffärer. De hade även stora parkeringshus och det kostade inte skjortan att parkera i dem. Nackdelen med detta är att det blir väldigt mycket trafik på huvudgatorna, även i väldigt små städer där huvudleden i princip delade staden i två delar och det var livsfarligt att försöka ta sig över gatan kl. 18. Det är inte optimalt tycker jag. Och bilen var det enda sättet att ta sig fram. 



Leonardo Da Vinci gjorde en prototyp av en cykel och kanske är det lösningen. Att få invånarna att cykla mer. Det går. När vi körde bil längs mindre vägar på vår väg mot Charles de Gaulle såg vi flera äldre damer cykla med baguetter på pakethållaren. Detta längs mycket smala vägar. Där har Uppsala och Fålhagen en stor fördel för vi har redan en hel del cykelvägar så vi skulle kunna ha en bilfriare centrum. Det kräver dock att man håller cykelvägarna snö- och isfria. Man ska inte vara tvungen att cykla på gatorna när det snöat. Det är nog en prioriterings- och planeringsfråga. Att cyklister från centralpassagen tvingas till Norrtäljegatan är inte optimalt för om man ska öka användningen av cykel så måste det vara enkelt och säkert. Det blir det inte om man blandar cyklister och bilister, särskilt inte om även gatorna är dåligt plogade. Det här kunde vara en utvecklingspunkt. 

Väljer vi istället att prioritera bostäder i centrala Uppsala, naturligtvis inklusive Fålhagen, blir det nödvändigt för oss som bor här att ta oss till yttre områdena. Då har vi valet att ta bilen eller cykla. Det är inga problem för mig att cykla från Fålhagen till Gränby, Stenhagen eller Gottsunda. Detta förutsätter naturligtvis att man är frisk. Men om man tömmer centrala Uppsala från affärer och vill att vi ska åka till yttre områdena så är jag helt övertygad om att fler skulle ta bilen. Jobbigaste skulle detta bli för dem som inte har tillgång till en bil och de som flyttat in i centrum för att inte behöva åka bil.



Om man inte väljer att göra det enklare, lättare och billigare att använda andra resesätt än bil så kommer biltrafiken att öka, oavsett om vi pririoterar cityhandeln eller periferihandeln. I Uppsala är det svårt att se vilket transportsätt är prioriterat. Jag gillar att shoppa i city men många av de varor som jag behöver har flyttat till yttre områdena. Då blir det att jag tar bilen ändå. Det är hemskt men gratis parkering och faktumet att kunna uträtta flera ärenden på en gång gör att jag oftast åker bil till Boländerna trots att Boländerna bara ligger 2 km från Fålhagen. Skulle man kunna påverka detta med att tvinga oss konsumenter att handla på nätet istället? Tänk er att man beställer en vara från en affär och så kommer den hem en dag senare. Jag blev imponerad av detta sätt att handla i Istanbul. Man kan till och med beställa hem kaninmat och andra kaningrejer.


Här har jag nog inte tänkt klart än. Jag får återkomma när jag har den perfekta lösningen. Men jag vill att man prioriterar grönområden och att man gör staden tystare.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar