lördag 29 maj 2010

For Whom the Bells Tolls




















När jag skulle hitta på en tjusig rubrik för detta inlägg så tänkte jag på Metallicas låt "For Whom the Bells Tolls". Eftersom just det hårdrockbandet är känt för sin känslighet för stimpengar och så vidare, så var jag tvungen att googla på uttrycket. Och för att undvika bli stämd av Metallica så kan vi väl säga att rubriken för texten baserar sig på BeeGees låttitel. Eller kanske baserar sig titeln på Hemingways book med just denna titel. Ja, så originella var Metallica då då.

Jag tycker att rubriken är jättetjusig! Ett relativpronomen whom som föregås av en prepostion. Det är så vackert! Och så typiskt just för relativpronomen whom. Skulle jag vara en biolog så skulle jag nog säga att whom trivs i samma habitat som prepositionerna. Och så låter whom så gammalt och omodernt, precis som våra gamla fönster som vi nu blivit av med!!! Vi har fått nya fönster och det stora testet är imorgon söndag kl.18 då Almtuna kyrkans klockor brukar höras in i lägenheten. Det ska bli jättespännande att lyssna på kyrkklockorna imorgon kl.18 och upptäcka huruvida de nya fönstren är mer ljudisolerande än de gamla. Det ser jag framemot!

1 kommentarer:

hanna sa...

snyggt sammanbundet början/slut i inlägget då:)

Skicka en kommentar