fredag 21 maj 2010

Mellan hägg och syren

Jag har varit bortrest i sådär tio dagar, nere på Småländska höglandet kan man säga. Vi hade mellan 5-15 grader och regn eller mulet hela perioden. Jag hörde ju väderrapporter från övriga Sverige om 25-30 grader och bikinis, men det gick ju liksom inte att tro på, med tanke på väderläget där jag befann mig. Igår tog vi då bilen och körde E4:an upp till Stockholm och sen Uppsala. Det kändes sjukt att det blev grönare och grönare ju högre upp vi kom. Vi stannade på ett McDonalds nära Norrköping för pommes doppade i jordgubbsmilkshake, och fick en liten värmechock. Det gick ju knappt att sitta på uteserveringen för att det var så varmt!

Men den största chocken kom när vi körde in i Midsommarkransen i Stockholm och körde förbi en park där häggen stod i full blom, alla träd var knallgröna (de var inte det nere i Småland...), och folk hade picknick i shorts och linne. Jag trodde att vi hade kommit utomlands.

Sen kom jag hem till Fålhagen, och här blommar syrenen redan - se bild. Så nu undrar jag vad som hände med uttrycket "Mellan hägg och syren". I år känns det som att allt kom på en gång, och som att jag har missat halva perioden. Eller att allt började blomma efter någon slags omvänd nord-sydlig gradient... Skumt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar