lördag 1 maj 2010

Socialdemokraterna besökte Fålhagen















Idag besökte Socialdemokraterna Fålhagen, stadsdelen där kvadratmeterpriserna är näst högsta i hela stan. Det blev mycket propaganda och mycket snack om Alliansen. Rätt så trista argument hit och dit och jag tycker personligen att man kunde ha minskat antalet talare till Marlene Burwick (blivande finansborgarråd?), Rahima Ortec (SSU) och Thomas Östros som faktiskt är socialdemokrater. Jag har som utlänning lite svårt att förstå varför LO-kvinnan tilläts prata på Socialdemokraternas valmöte. Jag gillar inte när man blandar partipolitik och fackförenism. Jag tycker att det vore bättre om fackföreningarna vore politiskt obundna. Ännu mer pinsamt var att tillåta palestiniernas representant prata om Israels illdåd till höger och vänster. Kopplingen till Socialdemokraterna kanske var att man skulle värna om solidariteten men då tycker jag att man borde uppmärksamma även andra grupper som har det tufft. UNT valde helt rätt att skriva endast om de tre socialdemokratiska politikerna i sin artikel om valmötet på torget. Sakligt och bra men tyvärr så missar man en del sidor av det socialdemokratiska partiet t.ex. den israelfientliga propagandan. Så nästa gång vill jag bara se socialdemokratiska talare, vi behöver inte stå och lyssna på de andra talarna när det är iskallt på torget. Politik ska föras och presenteras av dem som ska sköta den och ta ansvar för den förda politiken. Övriga får ordna egna torgmöten!

Sedan måste jag sno det som jag tyckte var ett dåligt exempel om dagens Sverige men som Östros valde att använda sig av:
- Jag fick redan i vintras känslan att folk har tröttnat, och tror vi har en jättechans att vinna valet. Jag promenerade på Stockholms central i väntan på ett tåg, som förstås stod still nånstans. Runt konduktören samlades en klunga resenärer och mumlade om kompensation och bussar och taxi. Då fick konduktören syn på mig, det glimtade till i hans ögon, och han sa till resenärerna: "Kompensation? Taxi? Buss? Vi lever i ett helt annat samhälle nu. Sossarna sitter inte i regeringen, nu får man klara sig själv".
Källa: Mina egna öron och UNT: http://www.unt.se/uppsala/ostros-i-medvind-tror-pa-valseger-925637.aspx
Östros kan inte använda tågproblemen som ett exempel som är tänkt att gynna Socialdemokraterna med tanke på hur länge de suttit vid makten. Det finns en del andra saker i exemplet som man kunde kritisera men eftersom jag inte vill driva en politisk blogg utan en stadsdelsblogg så låter jag dem förblir okommenterade.



0 kommentarer:

Skicka en kommentar