söndag 23 maj 2010

Uppsala = skräpstaden

Jag satt och funderade på hur jag kan skriva det här blogginlägget utan att låta gnällig, men det går nog inte. Men jag tror att många tycker som jag. Jag tycker nämligen att Uppsalaborna måste lära sig att städa upp efter sig. Det tycker nog kommunen också, eftersom de anställer ungdomar som sk superstädare i sommar (http://www.minstaduppsala.nu/index.php).

Titta på bilden här ovanför så ser ni hur Vaksala torg ser ut varje gång det har varit loppis där. Det ser ut som att folk bara reser sig upp, släpper sitt skräp, och går. Hur har vissa mage att klaga på att Valborg är så stökigt när det är så här Vaksala torg, och även resten av Uppsala, ser ut jämt? Nej, in med städpoliser tycker jag, som ger folk böter om de skräpar ner. Och en ny Håll Sverige rent-kampanj vore inte så dum, för att ändra allas attityd till nedskräpning. Musikens Hus är en häftig byggnad, som jag antar besöks av en massa turister, så därför vore det extra viktigt att torget framför är rent och fint.

Fotade lite mer skräp bara för att jag var så frustrerad: Här har någon faktiskt gjort ett försök att städa, men lagt det bredvid en vanlig papperskorg istället för att forsla bort skräpet själv (man lär ha kommit i en bil??) eller istället för att kommunen ska ansvara för en container på loppisdagarna.

1 kommentarer:

hanna sa...

usch jag håller med!!

och angående bakterierna så läser vi om var de finns, normalflora, vad de gör, hur de smittar, symtom, biverkningar osv.. sådär lagom intressant ja!...

Skicka en kommentar