söndag 19 september 2010

Dubbdäcksförbudet


Nu har de nya skyltarna om dubbdäcksförbud i stan satts upp, skrev UNT häromdagen. Jag gick till Vaksalagatan igår för att fota dem, men där fanns ingen vad jag såg. Kanske är de bara uppsatta på Kungsgatan än så länge? Eller drabbades jag av tillfällig blindhet? Så tyvärr får ni nöja er med denna lånade bild.

Man får alltså inte köra med dubbdäck på Kungsgatan mellan Strandbodgatan och S:t Olofsgatan, och på Vaksalagatan mellan Storgatan och Kungsgatan. På kommunens hemsida stod det att förbudet gäller alla fordon, vilket man som flitig cyklist ju blev lite upprörd över. Men nu förtydligar kommunen i UNT att förbudet inte gäller cyklar. Det var ju tur, hade känts lite sjukt att behöva ta en omväg hem bara för att man har dubbdäck på cykeln. Om jag nu orkar sätta på mina dubbdäck... Förra vintern satte jag aldrig på dem, för jag tänkte hela tiden att nu när vi har haft snö såhär länge kommer den snart ändå att smälta bort och inte komma tillbaks på resten av vintern. Tji fick jag :). Så nu har jag dubbdäcken redo och hoppas på en lika bra vinter. Bil har vi också, men vi åker oftast ändå inte hem via Kungsgatan, så det känns lugnt. Men frågan är om utsläppen i city kommer att minska eller bara flytta på sig?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar