onsdag 1 september 2010

Samhällsinformation - ÄNTLIGEN!




















Nu har partierna vaknat och samhällsinformationen har börjat rulla in genom brevinkastet. Först fick jag ett kuvert från Moderaterna och den bilden de vill ge om sig själva skiljer sig en hel del från den bilden LO vill ge oss när vi står på hållplatserna här i staden. Ja, bilden LO försöker få fram är nog helt uppochnedvänd från verkligheten.

Moderaterna informerar mig om att man kan rösta fr.o.m. den 1 september. Det är idag! Tyvärr så behövde jag en sovmorgon imorse och ikväll ska jag till massören. Men jag ska rösta framöver. Inte nödvändigtvis på Moderaterna dock :). Sedan är jag lite besviken på att Moderaternas brev innehöll riktlinjer i väldigt ospecifika ordalag, ingenting konkret för just Uppsala. Det är väl lite samma sak som när partierna skickar en och samma insändare till en massa olika tidningar. Det blir liksom lite som en latte: ljummet, grått och saknar totalt det lilla extra! På Moderaternas reklambrev möter man dock en fräsch Fredrik Reinfeldt och så våra lokalpolitiker så det är ändå ganska kul.

Det andra partiet som vågat sig på att dela ut sina "prospekt" om sig själv är Centerpartiet, Alliansens Gröna röst som de kallar sig själva. I deras prospekt saknas dock totalt den lokala anknytningen! Inga Uppsalapolitiker är med! Det som också är lite negativt med Centern är att de inkluderat vänsterblockets (ord från bladet) alternativ i sitt blad. Jag tycker att var och en ska redogöra för sina åsikter och låta de andra sköta sitt. Låt oss väljare göra våra analyser! Tack! En fråga: var är Socialdemokraternas valblad/kuvert? Bara för att jag bor i Fålhagen så ska jag väl inte automatiskt räknas som en förlorad väljare, eller? Förra valet avgjordes med 58 000 röster.

Ja, i dessa skattesänkartider är det kanske dags att börja kalla valmanifester för valprospekt. Visst skulle det låta underbart med:
"Föreningens stabila ekonomi möjliggör en rejäl säkning av avgiften. Vi börjar med ålderspensionärernas avgifter som höjts relativt mest eftersom pensionärerna följer numera också börsen".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, bor i samma kvarter. Fick moderaternas i fredags. Centerns, sossarnas och vänsterns i måndags inget spår av övriga..

Juuso sa...

Idag fick vi brev ifrån Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna. Intressant. Ska läsa samhällsinformationen nu :)!

Skicka en kommentar