söndag 12 september 2010

Superstädare vs Kommunal















Superstädarna hade etablerat sig på Vaksala torg. De hade med sig lite material från sommaren som de hade satt upp på en vägg. Den väggen kallades för "Wall of Shame" och visade hur mycket skräp uppsalabor lämnar efter sig. Ibland så verkar skräpandet vara helt omotiverat. Mycket intressant och jag ska gå förbi där idag igen och kanske rent av prata med dem. Vad jag förstod så hade det varit mycket folk där igår (läs: lördag).

De här pr-städarna tjänar 30 000kr/månad. Det är nog provocerande mycket för ett jobb utan krav på högskoleutbildning. Nu är det dock så att de ska bara jobba en kortare period men ändå. Jag vet inte om superstädarna var där för att stödja Kommunal eller motverka dem. De som är med i Kommunal har nog inte så höga löner. Och vilket parti Kommunal röstar på och önskar att deras medlemmar ska rösta på framgår ganska tydligt från den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=YPYcsoKjNg4&feature=player_embedded#!
Ibland så är det väldigt svårt att se skillnaden mellan en fackförening och ett parti i Sverige. Det kanske finns för många röda "partier"? Förlåt, nu blev det politiskt prat igen, jag ska hålla mig till stadsdelsskrivandet...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar