onsdag 22 september 2010

Hur röstade Fålhagen?



















Här ser ni kartan över "mitt" valdistrikt. Eftersom jag är väldigt intresserad av de människor som bor i min stadsdel så har jag surfat in på www.val.se och hämtat lite information om hur man röstade i Fålhagen. Bilden ovan är också hämtad från www.val.se. Jag börjar med det valdistrikt där jag bor och redogör sedan för de andra delarna av Fålhagen också. Vi börjar nu. Jag skriver bara om riksdagsvalet eftersom det är de resultaten som är någorlunda klara för tillfället.

I Fålhagen-Almtuna röstade 88,54%! Det är imponerade! Bra jobbat alla vi som bor i Fålhagen-Almtuna. 35% av distriktet gav sina röster till Moderaterna. På andra plats kom sedan Socialdemokraterna med sina 17,5%. Därefter kom Miljöpartiet och Folkpartiet på runt 11,5%. Sverigedemokraterna fick 2,43% av rösterna här. Det motsvarar 37 röster! En annan intressant sak som jag upptäckt att det är mest personer mellan 30 och 49 som bor i Fålhagen-Almtuna, hela 40% av oss tillhör den gruppen.

Moderaterna är det största partiet även i valdistriktet Fålhagen-Östra station. Partiet fick 35% av rösterna där. Men näst största partiet är Miljöpartiet! I det här distriktet är alltså Miljöpartiet större än Socialdemokraterna! Det tycker jag är jätteintressant! Sverigedemokraterna får också fler röster från Fålhagen-Östra station. Intressant. Det är värt att notera att det bor fler 18-29-åringar här än i Fålhagen-Almtuna.

Valdistriktet Fålhagen-Vaksala torg liknar Fålhagen-Almtuna i mycket. Inga överraskningar här inte.

I Petterslund-Almtuna ser man hur Socialdemokraterna är starkare än i andra delar av Fålhagen, dock är Moderaterna fortfarande det största partiet.

Det ser bra ut i Fålhagen och jag är jättenöjd med att så många av oss gick och röstade! Bra jobbat!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar