torsdag 16 september 2010

Spårvagn i Fålhagen?

Häromdagen såg jag en karta i UNT över tänkta spårvagnslinjer i Uppsala. Självklart hann jag slänga tidningen innan jag kom på att jag vill skriva ett blogginlägg om detta :(. Men, en sak minns jag från kartan, och det var att en linje gick i Fålhagen. Det såg ut som att den skulle gå ungefär på Hjalmar Brantingsgatan. Om det är någon som läser det här som har sparat tidningen får ni gärna fota kartan, eller om ni lyckas bättre än jag med att söka på UNT:s hemsida får ni gärna skicka en länk.

Vad jag anser om spårvagnar kan ni kanske gissa av bilden jag valde (lånad från Flickr, Creative commons-licens, YlvaS). Det positiva är att de har hög kapacitet för hur mycket folk de kan transportera. Det negativa är att de tar en massa plats och är bundna till de gator som man väljer att lägga spår på. I Uppsala har vi inte ens plats för tillräckliga cykelbanor, hur ska vi få plats med spårvagnar då? Hur som helst, spårvagn på Hjalmar Brantingsgatan skulle vara lite gulligt och ge oss Fålhagenbor lite av en tillbaka i tiden-känsla.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar