tisdag 1 maj 2012

Första maj-tågen i Fålhagen


När du läser detta inlägg så hoppas jag att jag fortfarande sover och att jag haft en kul Valborg. Jag ska dock försöka ta mig ut för att titta på marscherande arbetspartier. Numera ska väl till och med Moderaterna räknas som arbetarparti. Ja, vi brukar ju inte skriva om politik här på bloggen men första maj är ett undantag :).

Socialdemokraterna ska tala på Vaksala torg kl. 14. Årets talare för Uppsalas socialdemokrater är Per Ragnar. Jag var tvungen att googla på Per Ragnar och fick veta att han enligt Wikipedia har varit programvärd för Gomorron Sverige och avslutade varje sändningen med att läsa en dikt. Det var även hans karaktär som till slut såg till att såpoperan Tre Kronor fick ett avslut. Nåväl, jag visste ingenting om Per Ragnar före min lilla googling. Enligt socialdemokraterna i Uppsala ska Per Ragnar alltså tala i Uppsala idag. Om det finns det en daterad pdf-fil. Sölvesborgs socialdemokrater ska också ha Per Ragnar som talare men informationen är inte daterad så jag vet inte om Per Ragnar ska skynda sig till Uppsala på 2 timmar från Sölvesborg. Det känns lite tajt. Går det ens? 

Västerpartiet då? Det senaste de skrivit om första maj i Uppsala är från 2010. Därför kan jag inte skriva någonting om hur vänsterpartiet tänker uppmärksamma arbetardagen. Om någon har någon information så vänligen skriv i kommentarsspalten. När Google inte hjälper än då måste man be om hjälp från gräsrötter. 

Efter att Marcus Birro kommit ut som kristdemokrat genom att "kandidera" till ledarposten kommer han nu att tala här i Uppsala. Han kanske har varit kristdemokrat hela sitt liv men jag lärde mig detta först när han kandiderade till posten som partiledare. Kristdemokraterna samlas vid Vaksala torg kl. 13 och de startar marschen kl.13.40. Det tåget ska du följa om du vill lyssna på tal om de kristna värden.

Jag har inte hittat någon information om vad det nya arbetarpartiet tänker göra den första maj. Inte heller har jag lyckats ta reda på vad partiet med minneskortsförkortningen ska hitta på. Det verkar som om årets första maj-tågen domineras av dem som antingen startar eller slutar sin marsch på Vaksala torg. Är det bara de partierna som tycker om arbetare?
Edit tisdag morgon: Läste i måndagens tidning att utöver de partierna som jag nämnt ovan så ska det kommunistiska partiet och syndikalisterna ha ett eget demonstrationståg. Men ingenting om det nya arbetarpartiet. Det är anmärkningsvärt. Det och varför inte minneskortspartiet är ute och demonstrerar vet jag inte. 

P.S. Jag hoppas att politikerna  använder Speakers' Corner idag. Det ska jag hålla utsikt på.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar