måndag 14 maj 2012

Uppsala Pride 2012 - FP och LUF får inte vara med


De sexuella minoriteterna är väldigt accepterade här i Fålhagen. RFSU har till och med en samlingslokal här i Uppsalas trevligaste stadsdel. Det är därför jag tycker att Uppsala Prides samordningsgrupp fattat ett mycket kortsiktigt beslut om att utesluta LUF occh FP från årets Pride. Med det beslutet utesluter man många fålhagenbor från årets Uppsala Pride eftersom Miljöpartiet (helt rätt enligt mig) hoppar av Uppsala Pride.  Folkpartiet fick över 10% och Miljöpartiet fick 17% av rösterna i Fålhagen vid senaste riksdagsvalet.

Jag är liberal av mig och väldigt tillåtande för  åsikter som inte överrensstämmer med mina egna, men jag har svårt med att man utesluter någon som vill delta i Pride eller någon annan tillställning. Jag skulle vilja ställa frågan: Vad vill Uppsala Pride? Vill de kämpa för htbq-personers lika möjligheter i samhället? Då känns inte uteslutningar och snäva världsbilder vad gäller politik som det bästa sättet att gynna den egna minoriteten. 

Tidningen QX skriver på sin hemsida om kampen mellan liberalerna och Uppsala Pride och det verkar som att kampen dem emellan pågått ett bra tag. Ja, kanske handlar uteslutandet om dålig personkemi liberalerna  och Uppsala Pride emellan. Det är synd. Tur är nog att man inte resonerar på samma sätt på riksnivå eftersom Stockholm Pride 2012 ska öppnas av Birgitta Ohlsson och Mona Sahlin. Att ABF sponsrar tillställningen är intressant för det står mycket om att garantera alla samma möjligheter oberoende kulturell bakgrund, bostadsort och ekonomisk situation. Ja, det står ingenting om att samma möjligheter ska strävas efter oavsett politisk åsikt och Uppsala Pride skriver om sina politiska värderingar och använder sig av ordet kamp. Visst är politiken en viktig del av större acceptans av hbtq-personer och just därför kan man inte utesluta ett visst parti. Alla måste vara med. När de sexuella preferenserna inte längre spelar roll för t.ex. någons anställningsbarhet eller livsmöjligheter, då har samhället kommit långt. Men för det krävs någonting som åtminstone ABF borde vara medveten om, nämligen att alla ska få vara med. 

Här har ni länken till Uppsala Prides förklaring till att utesluta LUF och FP:

Om kampen mellan liberalerna och Uppsala Pride: 

Så röstade Fålhagen: 


Själv ska jag delta i FP:s Pride istället eftersom dit är alla välkomna. Till och med fattiga fålhagenliberaler.

.










2 kommentarer:

Anonym sa...

Det handlar inte om personkemi utan, som uttrycks i pressmeddelandet, om en politisk vision som Uppsala Pride vill att alla deras programpunkter ska stå bakom. Ingen människa är utesluten från Uppsala Pride, men de vill att hela deras program ska motsvara den övertygelse de inom den ideella organisationen har kommit överens om. Därför kan FP och LUF inte vara med som organisationer. Jag tycker också att det är olyckligt. Framförallt att så många ser detta som käppar i hjulet för hela HBTQ-rörelsen. Jag tror att anledningen är namnvalet. Många förknippar namnet Pride med andra arrangemang, som inte är politiska på samma sätt som Uppsala Pride har valt att vara. Hade festivalen kallats något annat, tex queerfeministiskt festival, tror jag inte att LUF hade blivit lika upprörda över att inte kunna ingå under visionen. Egentligen är det inte konstigare än att anordna andra politiska evenemang, som står för en viss grupp och dessutom har en övertygelse om hur den kampen ska se ut. Uppsala pride tex, har intersektionella glasögon på sig, och de passar inte på FP och LUF. Vad tror du?

/Jenny

Juuso sa...

Jag tycker att om man ska köra hela vägen logiskt med intersektionella glasögon så borde inte något annat parti kunna få vara med än FI. Då kunde man ha ett namn i stil med "We-Fi-connecting people" istället för Uppsala Pride. Politik är politik och ens sexuell läggning en annan fråga.

Skicka en kommentar