fredag 12 juli 2013

Flygbränsletransporterna i nytt ljus efter Kanada


Jag skrev ju här på bloggen för några år sedan om flygbränsletransporterna genom Uppsala, efter att jag hade sett ett stillastående godståg med flygbränsle stå på bron över Strandbodleden. Flygbränslet kom förr till Stockholm via fartyg och transporterades sedan på E4:an i tankbilar. År 2005 sa miljööverdomstolen ja till att flytta transporterna så att bränslet kommer till Gävle och sedan transporteras via tåg ner till Arlanda, trots att Uppsala kommun var emot det. Det kändes ju ändå säkrare att transportera bränslet via tåg än på E4:an bland all trafik. Men nu efter olyckan i Lac-Megantic i Kanada känns det ändå lite olustigt att det passerar 2200 ton flygbränsle genom Uppsala varje dygn (källa gårdagens UNT).

Uppsala är en av de städer i Sverige där störst mängd farligt gods passerar via järnvägen. Och nyligen byggde man de nya husen i Frodeparken bara 70 meter från spåren, trots att nationella riktlinjer säger att avståndet bör vara minst 150 meter. Tågforskaren Rebecca Forsberg säger till UNT att det inte är en fråga om om, utan när, en allvarlig tågolycka som den i Kanada kan hända i Sverige. Måste vi Fålhagenbor bara hålla tummarna för att ingen olycka ska ske här, eller kan vi lita på att de som ansvarar för transporterna kan vidta tillräckliga säkerhetsåtgärder? Det skulle man vilja veta. Och för en gångs skull är jag glad över att inte bo så nära järnvägen som jag annars skulle vilja göra :-/.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar