lördag 20 juli 2013

Friheten till fotbollen - individen och kollektivet


Efter ett avsnitt av 112 på liv och död är jag benägen att tycka att vissa begränsningar i en individs frihet bör finnas. Dagens avsnitt handlade om fotbollshuliganer som skulle se matchen mellan Malmö och Helsingborg. När jag tittade på inslaget så var det inte längre så främmande med allt hat på nätet. Dessa fotbollsälskare spottade rakt in i kameran, var maskerade och verkade mycket aggressiva. Det är den här typen av beteende som hotar våra friheter allra mest. Beteendet som utgår ifrån att om man är arg och aggressiv så har man vilka friheter som helst. Så är det inte.

Unga män är den största frihetshotande gruppen. Tyvärr. Unga män överhuvudtaget tär på samhällets resurser. Ibland undrar jag om inte samhället borde strunta i dessa unga arga män. Tyvärr så kan man inte utveckla friheter utan att ta hänsyn till att vissa inte följer de gemensamma reglerna. Ett tydligt exempel på detta var en ung man som mitt under fotbollsmatchen springer rakt ut, slår målvakten och gör att hela matchen avbryts. Det är denna typ av total okänsla för vad andras frihet att få se en härlig fotbollsmatch är värd. Någon annans oförmåga att sätta sina egna friheter i förhållandet till andras frihet som leder till begränsade friheter i längden.

Vad händer när någon överskrider sina friheter? Jo, naturligtvis leder sådant beteende till begränsningar för alla. Antingen förstärks säkerheten kring matcherna eller någonting liknande. Någon form av negativ påverkan kommer att drabba alla, inte bara den unge mannen som attackerade målvakten mitt under en match. Visst kan man ana att jag vill dra alla unga män över samma kam, men trots att jag har statisken på min sida, så väljer jag istället att vädja till var och en oss att inte låta vår vilja att protestera mot domslut få oss att tappa omdömesförmågan för vad som är en rimlig aktion mot ett domslut. Någon som är sugen på att skylla på att den unge mannens aktion berodde på alkoholen eller knark?  Tillgång till alkohol finns och där har samhället visat attityden ”frihet under ansvar”. Både individen och samhället tar sitt ansvar. Jag hoppas att unga män oftare skulle ta sitt ansvar och se helhetsbilden. Oavsett om man är arg, onykter eller bara allmänt odräglig.  Om man tycker att fotboll är en för komplicerad sport med för många regler och för lång speltid så kanske man ska utnyttja sin frihet och gå se på någonting annat, t.ex. MMA och om man fortfarande känner för att storma planen så tycker jag att man kanske tänker lite för okritiskt.  

0 kommentarer:

Skicka en kommentar