tisdag 16 juli 2013

Nätad frihet


Nätad frihet
Nyss var vi tankemässigt i Auschwitz. En plats dit man hamnade om man tillhörde fel religion, folkgrupp eller om man var handikappad. Bara för att de styrande hade bestämt sig för att vissa inte förtjänade vara fria. En tid då staten kunde klassa vissa tankar som farliga och felaktiga och följaktligen burade in sina medborgare. Staternas vilja att övervaka medborgarnas åsikter kan man fortfarande se tecken på, t.ex. så är FRA och IPRED statens sätt att påminna oss om att de vet vad vi gör. Ofriheten har olika nivåer, från datalagar till att fysiskt inte kunna röra sig fritt.

Att vara fysiskt fri är stort men att få tänka fritt är nog större.  Utan frihetstankar saknar man inte den fysiska friheten.  I Europa är vi väldigt fria, både fysiskt men även tankemässigt men det finns de som vill ha koll på oss. Att tillåta FRA och IPRED-lagar förutsätter dock att staten alltid ska vara snäll. Tyvärr så har historian visat att så inte alltid är fallet.  Det är inte bara staten som inte alltid varit snäll, för människor utför också hemskheter mot varandra. Med friheten kommer även ansvar att respektera sina medmänniskor och plikten att följa de gemensamma regler som staten döpt till lagar. Även sådana lagar som man motvilligt tvingas acceptera, som t.ex. FRA.

Jag konstaterade tidigare att människor genom tiderna inte respekterat varandra och det gör vi inte nu heller. Ingenting nytt under evolutionscirkeln. En del människor tar till våld eller skvaller när de ska trycka ner en annan människa.  Förr i tiden tog det lite tid innan ett rykte nått alla i ett samhälle. Samma gäller för bilder från krig. Det tog tid. Så är det inte längre utan bilder och rykten är ute på nätet efter bara en knapptryckning. Det går fort och det går inte att lita på någon när man varit tvungen att installera störningsinstrument för att påveväljarna inte ska kunna twittra om läget i sixtinska kapellet. Ingen går att lita på. Ett mycket tydligt exempel hur snabbt och okontrollerat saker och ting sker nuförtiden är kaoset i Göteborg efter ryktesspridningen på Instagram.

Instagramincidenten: Min frihet att sprida vilka rykten som helst står emot någon annans frihet att inte bli kränkt på nätet. Jag kallar upploppet i Göteborg för en incident och ingenting annat för det som tidigare var ett privilegium för kvällstidningarna dvs. att jaga en enskild person (oavsett om personen gjort nåt eller inte), kan numera åstadkommas av vem som helst. Två tjejer som var mitt i händelsernas centrum i Göteborg skrev en underbart historielös debattartikel i Aftonbladet i januari 2013. De påstod att deras generation kommer att flippa ur. Undrar hur många andra generationer påstått det. Oops, nu har jag nog förringat tjejerna, alltså använt mig av gubbigt maktspråk. Lite ironiskt skulle jag kunna tipsa tjejerna om Nationalteatern, istället för förortsrappen. 

Poängen är att detta funnits i alla tider. Det är bara sätten att sprida dynga om varandra som ändrats. Om vi skulle sluta snacka skit om varandra och koncentrerade istället på att göra det bästa utav vårt eget liv så skulle den förändringen vara minst lika stor som förändringen från samlarkulturen till jordbrukskulturen. Det tror inte jag på men tänk om man kunde påverka genetiken genom samhällsingengörism. Det vore en –ism som jag kunde tänka mig tokgilla J. Alltså göra oss snälla mot varandra. Hela tiden. Oavsett religion, folkgrupp eller handikapp.  Eller att helt ”normala” människor skulle vara snälla mot varandra.

Ännu en gång är det bättre att tänka rätt än fritt. Din yttrandefrihet är inte absolut. På sikt kommer sidor som Axpixlat och Flashback att leda till att vår tankefrihet minskar. Människan har så svårt att ta vara på sin egen frihet och så mycket lättare att koncentrera sig på andra som man tycker begränsar ens frihet. Tänker man så blir det inte många nya frihetstankar. Klarar vi inte av det så kommer vår nätfrihet att begränsas på sikt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar