torsdag 25 juli 2013

Löpning i Fålhagen - några tips


Jag lovade för länge sedan att skriva om var man kan springa om man bor i Fålhagen. Här kommer några förslag.

Vi börjar med Fålhagens IP. En populär runda på 1,2 km. Det är skönt att springa här eftersom underlaget är mjukt och oftast ganska bra överhuvudtaget, förutom efter kraftigare regn för då tar ett tag för spåret att torka så är man känslig för blöta fötter ska man se till att inte springa här direkt efter ett skyfall. Annars går det alldeles utmärkt. Det går inte att klaga på utsikten från löprundan heller. Man kan njuta av både slottet och domkyrkan. Det är med tanke på den utsikten som jag tidigare föreslagit ett utomhusgym här. Jag borde kanske ta tag i saken och skriva till kommunen.

Vill man springa så att man får lite mer bankänsla så kan man faktiskt gå till Österängs IP och springa runt där. Problemet är att jag vet inte när portarna är öppna. Eller rättare sagt när de låses för ett antal gånger har jag stått där och inte kommit in. Jag vet inte om det finns några öppettider för detta. Och så kan bankvaliteten vara beroende på hur mycket man tagit hand om banan i sommar. Det varierar ganska mycket.

Ett mycket bra alternativ för en fålhagenlöpare är att man springer Strandbodkilen ner till ån, tar till vänster och springer till Kungsängsbron, upp och över ån och så ner igen och springer hemåt på Studenternas sida för att sedan ta den nya cykelbron över ån och så raka vägen mot Fålhagen.

Det här var tre enkla varianter och åtmintone på den sista fungerar det bra att springa med en barnvagn. Mer alternativ imorgon.



0 kommentarer:

Skicka en kommentar