tisdag 9 juli 2013

Kvarteret Liljan - ett nytänkande kvarter i Uppsala

Jag har lärt mig något nytt om kvarteret Liljan från Wikipedia, som jag tänkte dela med mig av :). Innan någon säger något om Wikipedias källsäkerhet så vill jag bara säga att när jag skrev ett par artiklar på wikipedia så granskades de direkt på minuten och stenhårt, så visst kan man lita på det mesta som står där. Den uppmärksamme ser säkert att Juuso skrev om ungefär samma ämne år 2011. Men den gången läste jag inte själv artikeln på Wikipedia, så jag visste inte hur unikt vårt kvarter faktiskt är. Jag har alltid tyckt att våra hus ser tråkigare ut än många närliggande hus, tex de fina husen längs Väderkvarnsgatan, men nu är jag mer stolt över vårt kvarter :).

Hursomhelst: Kvarteret planerades av Gunnar Leche 1934. Men sedan bebyggdes det inte förrän under andra världskriget, mellan 1941-1945. Då ändrade man lite på Leches plan, för istället för att bara bygga lamellhus så byggde man även Uppsalas första punkthus! Genom att bygga punkthus sparade man markyta och fick mer plats för grönområden. Byggstilen som användes var inspirerad av den fransk-schweiziske arkitekten Le Corbusier och kallades "Hus i park". Så det är därför det finns så stora härliga gårdar här! Och det var ännu grönare innan den stora parkeringen byggdes. Gårdarna ritades av en av Sveriges mest kända landskapsarkitekter, Ulla Bodorff.

"Det bör åter betonas att Liljan är en solitär i stadens bostadsbebyggelse. Det är här som man för första gången i Uppsala har lyckats förverkliga byggandet av god miljö och verkligt funktionella bostäder för vanligt folk" (Carl Erik Bergold, Att bo i Uppsala, 1976).

1 kommentarer:

Anonym sa...

kommentar här

Skicka en kommentar