tisdag 19 juli 2011

30 km/h och ett farthinder















Jag minns inte om jag skrivit om det här förut men i vilket fall som helst så tänkte jag i så fall kompletera farthinderupplevelsen. När man kör eller cyklar längs Hjalmar Brantingatan så kommer man inte förbi det här farthindret om man ska till Willy:s eller någonstans där i närheten! Det står 30 km/h mellan kl. 7 och 18 på vardagarna. Alla andra dagar är det väl 50 km/h som gäller. Det knepiga är att det där farthindret klarar man inte av med alla bilar om man kör 50 km/h utan då skadar man bilen. Precis som jag höll på att göra i ett litet samhälle en gång i tiden. Jag tycker att man kunde ha 30 km/h helt och hållet här. Då slipper man att ha sönder sin bil.

Jag är helt klart för det här farthindret ska jag säga och det finns två skäl till min positivitet. Det första skälet är att hindret sänker hastigheten och jag anser att man borde ha 30 km/h längs hela Hjalmar Brantingsgatan. Det andra skälet är att hindret är så pass brant att man hoppar jättebra om man åker inlines och tar sats. Det är hur roligt som helst.















Hinder och farthinder byggs för att få ner hastigheterna och samtidigt garantera trivseln i området. Lite samma tanke hade jag när jag "byggde" denna madrassvägg i sovrummet så att kaninen inte skulle hoppa in i sängen. Tror ni att det räckte? Nej! Kaninen hoppade över madrassen och landade rakt på mina lår. Hon hoppade 80 cm upp i det okända och över. Ibland har man haft en bra tanke bakom hinder och hastigheter men det ska fungera också. Jag föreslår därför att hindren ska vara kvar och att man sänker hastigheten på hela Hjalmar Brantingsgatan till 30 km/h. Ja, hela vägen, ända ner till Väderkvarnsgatan.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar