söndag 31 juli 2011

Gunnar Leches ritande av andra stadsdelar...

... kan man läsa om i dagens UNT, närmare bestämt Sala backe och Källparken. Artikeln heter "Gunnar Leches sista stora projekt". Leche bör ju vara känd för varje Fålhagenbo eftersom han har satt sin prägel på stora delar av Fålhagen, och det på ett mycket fint sätt. Men om man är nyfiken på hur hans stil ändrades efter Fålhagen kan man titta på Sala backe. Sala backe byggdes nämligen huvudsakligen under 50-talet, dvs efter Fålhagen. Leche tyckte att Uppsala inte längre kunde växa koncentriskt och kontinuerligt, utan att nya stadsdelar behövde byggas ute på höjderna kring stan. Sala backe var en av dessa stadsdelar och omgavs från början av landsbygd. Den första planen över stadsdelen ritades 1946. Källparken, som det har stått så mycket om i tidningarna det senaste halvåret, är också ritad av Leche. Han lämnade extra lite utrymme mellan husen för park och natur, för att istället kunna göra en extra stor park, vilket blev Källparken. Parken har byggts i etapper, men den största delen under åren 1955-57. De böljande kullar som parken består av är inte riktigt naturliga utan består i huvudsak av schaktmassor från de omgivande byggena i Sala Backe. Men läs dagens UNT om ni vill veta mer:)! På denna bra sida kan man också läsa om Källparken och andra spännande platser i Uppsala: http://www.marcstrom.com/uppsala/trefald.html

Om ni förresten undrar varför jag (Niina) skriver så sällan på bloggen numera så beror det på att jag är ute på jobb mycket denna sommar och är sällan hemma i Fålhagen. Men denna artikel hann jag faktiskt läsa imorse medan jag fortfarande befann mig hemma i Uppsala :). Det är tur att min medbloggare Juuso är hemma hela sommaren och håller ställningarna!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar