fredag 22 juli 2011

Bostadspriserna, SCB och historia...bubbla!















Städade lite här hemma. Ja, det är en sysselsättning som jag ska göra lite mer framöver för trots att vi bara bott här i två år så har jag redan glömt var jag har vissa saker och det är hemskt. Niina hade lämnat en lapp i köket där hon ville veta var diskproppen var någonstans. Jag har ingen aning om var den där grejen är. Jag minns bara att jag rengjorde den för inte så länge sen. Nåväl, medan jag städade och passivt letade efter diskproppen så hittade jag någonting annat i ett skåp ovanför köksfläkten.

Dels så hittade jag en massa gamla nycklar som säkerligen inte passar något lås här. Det mest intressanta jag hittade var dock en gammal bok från 1947, vilket måste sammanfalla med året då huset där vi bor blev klart för inflyttning. Boken heter Bostadsrättsbevis. Utöver att jag kunde konstatera att lägenhetsnumret ändrats minst tre gånger under åren så upptäckte jag lite prisinformation om lägenheten. När den första personen flyttade in så var personens andel 24 861 kronor av bostadsrättsförening. Det är mycket intressant eftersom jag då kom på att jag kunde ju översätta det till dagens värde med en prisomräknare på SCB:s hemsida. Värdet på vår lägenhet, enligt SCB:s prisomräknare, borde vara 463 392,74 kr. Ja, det är ju intressant eftersom det verkar som om SCB:s prisomräknare glömt minst en etta framför siffran :). Det kan tyda på en bostadsbubbla :). Grundavgiften var 1 840 kr 1947 och återigen omvandlat till dagens priser så skulle det betyda en månadsavgift på 2 800 kr vilket däremot är lite lågt men jag vet inte vad som ingår i grundavgiften. Undrar om jag har räknat rätt. Måste undersöka detta.

Så skulle man följa SCB:s omprisräknare har vi för höga bostadspriser här i Fålhagen och att avgiften ligger på nästan samma nivå som SCB:s omprisräknare visar att bostadspriserna är lite höga här. Intressant. Vill du använda prisomräknaren? Här är länken (hoppas att den fungerar): http://www.scb.se/Pages/PricesCrib.aspx?id=258649

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte ovanligt många lägenheter till salu i Fålhagen just nu?

/Malin

Juuso sa...

Gjorde en sökning på Hemnet och upptäckte att det var relativt många ettor till salu. Det är tyvärr tecken på att semestern snart är slut eftersom studenterna lockas till att köpa en etta här i Uppsalas bästa stadsdel :).

Skicka en kommentar