torsdag 21 juli 2011

Prisras i Luthagen

Några dagar efter att UNT har skrivit om prisraset i Luthagen så tar jag upp det här. Bättre sent än aldrig så här i semestertider :). UNT skrev att Främre Luthagen i början av 00-talet var Uppsalas dyraste stadsdel, och att (bortre) Luthagen och Fålhagen delade på en tredjeplats. Och nu andra kvartalet 2011 ligger Främre Luthagen på en femte plats och Luthagen på en sjunde! Det är extra intressant för oss två, eftersom när vi började leta lägenhet i slutet av 2008 så var Luthagen (både bortre och främre) fortfarande populära bland folk. Det var faktiskt så att det litegrann förväntades av akademiker att man vill bo i Luthagen. Vi tittade på lite lägenheter där, och jag gillade stilen på dem: att de ofta ligger i gamla hus och har öppen spis. Men såna finns det gott om i Fålhagen också, och jag tyckte att Fålhagen ligger mycket mer centralt i Uppsala! Så jag tyckte det var konstigt att man kunde få en lägenhet i fina Fålhagen för ungefär samma pris som en i bortre Luthagen som känns som mil från centrum... Och nu har priserna alltså följt min smak :).

UNT skriver att prisminskningen i Luthagen beror på att fler vill bo nära stationen, och att Uppsalas centrum flyttas österut och söderut. Det förstår och gillar vi som bor i Fålhagen :). Under andra kvartalet sjönk förresten priserna generellt i Uppsala. Kanske slipper vi äntligen den fortsatta höga ökningstakten? Men priserna i centrum gick fortfarande upp 2 %.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar