onsdag 6 juli 2011

Badplatser nära Fålhagen?

På sommaren vill man bada, nästan vare sig det är fint väder eller inte. Men trots att vår stadsdel är underbar på sommaren med sitt lummiga lugn så är det väldigt ont om möjligheter att svalka sig. Ja, det känns nästan som den där sommaren i Paris (2004?) när det var 35 grader och folk dog av värmen och jag höll på att slänga mig i Seine för att desperat få svalka mig.

Att bada i Fyrisån tror jag är mycket hälsosammare än att bada i Seine, trots Fyrisåns rykte. Och den närmaste badplatsen om man bor i Fålhagen är faktiskt just Fyrisån. Badplatsen heter Storvad och ligger här: http://kartor.eniro.se/m/a5IMU. Den ligger 5,6 km från Tripolis (Frodegatan 10) om man åker bilvägen. Anledningen till att jag anger bilvägen är att det är lättast att få reda på. Fördelar med Storvad är närheten och att det vad jag vet inte brukar vara knökfullt där. Inte när jag har varit där i alla fall. Vattnet är rätt brunt, men det är inget farligt utan bara alger och humus. Helt normalt för näringsrikt vatten.

Näst närmaste badplatserna jag känner till är nere vid Gottsunda/Sunnersta. Här finns bland annat Lyssnaängens badplats. Dit är det 11,2 km bilvägen, men kortare med cykel. Där får man bada i Mälaren och slipper vara dybrun på kroppen när man kliver upp ur vattnet. Men man får trängas med många andra och grillröken ligger tung över platsen. Här finns dock en kiosk, vilket är ett plus jämfört med Storvad.

En favortibadplats för många Uppsalabor är Fjällnora. Dit är det tyvärr 19,8 km, men dit går både Lennakatten och buss om man inte har bil. Och det är ju perfekt för oss i Fålhagen som har nära till stationen. Vid Fjällnora finns både en stor kiosk och fräscha toaletter. Och en rätt stor strand med bra sandbotten och dykflottar ute i vattnet. Om man tar bussen dit så stannar den vid stora vägen ca 3 km från själva badet, men jag läste i UNT att det i år ska gå en bad-minibuss som man kan åka sista biten med!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar