tisdag 9 augusti 2011

Uppsala 86ers körde över Arlanda Jets B















Mitt i Fålhagen var på plats när Uppsala 86ers körde över Arlanda Jets B på Österängs IP. När jag lämnade arenan stod det 84-6 till Uppsala men med det sagt är det inte omöjligt att Uppsala ökade på i slutet. Efter första kvarten stod det 38-0 till Uppsala 86ers som inte hade några som helst problem att hantera de stundtals bedrövliga väderförhållandena. Egentligen så fanns det bara ett lag på planen för Arlanda Jets B lyckades inte skapa någonting framåt. Jag hoppas att matchen nästa vecka blir jämnare. Jag vet inte, men kanske är Jets B ett lag som spelar med passningar och sådana såg man inte många av idag eftersom vädret var som det var.

De första poängen kom redan efter tre springspel och de motorvägarna som 86erslinjen skaffade åt sina running backs var enorma. Arlanda Jets B piskades av både regnet och Uppsalas anfall. Andra halvleken spelades inte med effektiv tid, utan tiden rullade på. Detta efter önskemål från Arlanda Jets B. Om det berodde på vädret eller den ojämna matchen är svårt att säga. Efter det jag sett idag så förutsätter jag att Uppsala vinner mot Jets B även nästa helg så att vi får en fin inramning inför seriefinalen mot Västerås på Österängs IP.

Medan Uppsalas spel såg väldigt vältränat och organiserat ut så var Jets konstant steget efter och enligt min mening fanns det två stora skillnader. Den ena var bollsäkerheten och där visade Uppsala att de till och med borde vara i Superserien. Det såg proffsigt ut trots ösregnet vilket bådar gott inför hösten. Den andra skillnaden var hur fort bollen bytte händer dvs. hur fort bollen kom från linjen, via QB till running backs. Uppsala körde med I-formationen eller så att man hade två backs på bägge sidorna av QB. Där var Uppsala grymt snabba och den hastigheten skulle nog också räcka för att spela i superserien. Men det är väl dit Uppsala 86ers är på väg nu. Det räknar jag med :).
















Ur åskådarsynvinkel är det lite besvärligt att följa matcher på Österängs IP när det regnar för det finns ingenstans att ta skydd. Tyvärr. Är det däremot soligt så finns det inte ett bättre ställe att njuta av solen än på Österängs IP. Det är en svår balansgång det där. Det kostar 40 kr att se Uppsala 86ers spela. Idag fanns det en överraskning för oss åskådare. Man hade lotteri på pausen och med sin biljett kunde man vinna 500 kronors check till restaurang Lingon! Det är inte illa. Tyvärr så vann jag inte checken men kanske nästa gång :).

I september är det bäst att ni är redo för fotboll i stan för den 24 september kommer amerikanska fotbollen till Uppsala. Vi må ha förlorat bandyfinalen men vi har samtidibgt fått finalen i amerikansk fotboll hit till Uppsala. Den spelas på Studenternas den 24 september med början kl.12!!! Mitt i Fålhagen kommer att vara där. Skulle inte du orka ta dig dit då så kan du följa matchen på TV10! Det är helt underbart att finalen åter kommer till Uppsala för jag har inte orkat ta mig till Stockholm. Nu finns det inga svepskäl!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar