lördag 12 november 2011

Bli blodgivare




















Olycka kan hända plötsligt! I onsdags fick jag ett sms från blodcentralen om att det rådde akut brist på min blodgrupp borta vid blodcentralen. Det var tur för blodcentralen att min en månad lång karenstid nu var slut och jag kunde ge blod i torsdags. Jag var ju nyligen i Turkiet och beroende på vilken del av landet man besöker så råder det olika karenstider. För Istanbul så är det en månad. Att vi människor och fålhagenbor reser så mycket i olika delar av världen är nog en av anledningarna till att blodcentralen då och då drabbas av blodbrist. Vi är så stressade och resbenägna att vi inte hinner hjälpa andra. Nästa gång du står och väntar på bussen eller tåget, tänk på om du skulle kunna bli blodgivare. Istället för att sitta som på nålar i väntan på SJ:s utrop om försenade tåg, kan man passa på och ta sig till blodcentralen och låta personalen där sticka en i armen. Det är enkelt och man vet att man hjälper andra. Den tanken är ganska trevlig när man annars hinner mest med sitt eget liv. Fålhagen borde bli Uppsalas mest blodgivande stadsdel. Vill du veta mer så kan du klicka på länken här:
http://geblod.nu/uppsala/blodcentral/uppsala/

0 kommentarer:

Skicka en kommentar