söndag 13 november 2011

Bokens dag och fars dag















Idag vill jag uppmärksamma Bokens dag. Du kan lyssna på toppenförfattare i vår stadsdels underbara kulturbyggnad UKK. Eller Musikens hus som byggnaden ofta kallas för. Kl.17 börjar tillställningen där du har möjligheten att lyssna på bl.a. Jonas Karlsson, Jens Lapidus och Torbjörn Flygt! Biljetterna kostar 255 kronor. Visst är det viktigt att avläsa balansräkningar och lägenhetsprospekt men de är bara ytan av en händelse. Precis som kvällstidningarna endast ger oss en del av helheten. I böckerna kan författarna ge oss fullständiga karaktärer eller få oss tänka på hur en person skulle kunna vara. Sådant gillar jag. Böckerna ger näring till själen och förståelse för hur mycket mer komplicerade riktiga människor är jämfört med förenklingarna i kvällstidningarna. Ett bra exempel på hur mycket mer man kan lära sig om Axel Rose om man läser en bok om honom istället för en kvällstidning. Kvällstidningarnas enkla rubriker om hans våldsamma beteende skapas för att sälja lösnummer. Jag kan varmt rekommendera boken om Guns N Roses. Den heter Watch You Bleed: The Saga of Guns N Roses. Där får man grymt ärlig bild om Axel Rose och om hans barndom och problem. Det är faktiskt mycket mer skakande än kvällstidningarnas skandalrubriker. En annan bok som fått mig fundera på om det överhuvudtaget finns framgångsrika människor utan någon form personlighetsstörning är The Book of The Dead som jag håller på att läsa. Den är jätteintressant.
Avslutar bokdelen med en förenkling: Läs mer = förstå mer.

Bokens dag sammanfaller med fars dag och kanske passar det utmärkt att köpa en biljett till Bokens dag. Skulle ni vara sent ute och inte har några idéer så kan jag tipsa er om en utmärkt blomsteraffär som tyvärr ligger utanför Fålhagen men som ändå är superbra: Winges blommor i Kvarnen. Jag brukar köpa blommor därifrån lite då och då och de är så himla hjälpsamma och tar väl hand om mindre blomkunniga kunder så som undertecknad :).

0 kommentarer:

Skicka en kommentar