måndag 5 mars 2012

Carmina Burana i Fålhagen

En kompis till oss har nyligen blivit intagen i Uppsala kammarkör, och hon tipsade oss om att Uppsala kammarkör ska framföra Carl Orffs verk Carmina Burana på Musikens hus lördagen den 24 mars. Det måste vi bara gå och se! Jag är annars inte så intresserad av klassisk musik, men jag introducerades till O fortuna-satsen som inleder verket när jag gick på gymnasiet, och blev direkt fascinerad av hur mäktig den är.

Hela verket är för övrigt häftigt. Det bygger på 24 dikter ur en samling medeltida poesi som upptäcktes på 1800-talet. Musiken är repetitiv och kraftig, och mycket av kompositionen bygger på idén om Fortuna-hjulet (lyckohjulet) som vrids. Gå gärna in på UKK:s hemsida och läs mer, för där finns en bra beskrivning av verket. Och om ni inte känner till Carmina Burana så sök på "O Fortuna Carl Orff" på youtube. Den uppförs varje år av olika grupper, så den finns i olika varianter. Jag har tyvärr inte länken till min favoritversion just nu, men ni hittar säkert någon bra!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar