torsdag 29 mars 2012

Parker i Fålhagen

















'


Den senaste tiden har mycket av diskussionen i stan handlat om Seminarieparken så jag tänkte lägga mig i diskussion om parker alltså. Jag bor i Fålhagen där antalet parker är begränsat. Man håller dessutom på att bygga intressant formade hus i Fålhagen i nära anslutning till en av Fålhagens få parker, Frodeparken. Snart finns det inte så mycket park att piffa upp där. Vad har då invånare för möjligheter att bevara sina parker? Ja, ett sätt är att man hittar sällsynta växter någonstans som stoppar detaljplaner. Det räcker inte med förorenad mark för det går att sanera. Men en sällsynt växt är lösningen :). Den ska dock inte vara giftig för då skulle det börja dö hundar i Fålhagen. Förklaringen kommer senare...

Är det någon annan som förundrat sig över de blivande husen i kanten av Frodeparken och varför man bråkar om vem som ska betala saneringen av marken. Det företaget som köpt marken där måste ha vetat att marken är förorenad efter järnvägsverksamheten, eller?















Lyckas man inte hitta några sällsynta växter så kan man alltid satsa på sällsynta djur så som lösspringande Highland Cattle (väldigt läskiga djur). Man kanske inte behöver ta i så mycket men jag tycker att parkerna, vare sig det handlar om Frodeparken eller Seminarieparken bör vara så pass stora att det finns plats för lite djur.

En stor sak för allas trivsel och för att göra parkerna mer tillgänliga för invånare är att alla hundägare ska hålla sina hundar i koppel.

2 kommentarer:

Scribo sa...

Det som är lite intressant är att namnet Frodeparken inte verkar vara officiellt. Frodeplan finns som namn på grönytan närmst Centralpassagen. Nu har Fritids- och naturvårdnämnden själva skickat in förslaget på Frodeparken annars hade det varit ett perfekt uppdrag för en Fålhagsblogg :)

För övrigt vill man anlägga en Boulehall vid Fålhagens IP

http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Protokoll/Namnder/Fritids_o_naturvardsnamnden/FNN_Protokoll_20111213.pdf

Juuso sa...

Nej, är det sant?!? När jag bodde i Flogsta så byggde man en boulebana mitt på den bästa solgräsmattan. Det börjar kännas att jag förföljs av boulespelare :).

Jag började använda namnet Frodeparken efter att ha läst den här sidan:
http://www.temagruppen.se/Aktuellt/091020-Tema-vann-arkitekttvaling-om-Frodeparken/
Men namnet är alltså inte officiellt. Så lättlurad är jag :)!

Med tanke på att det alltså inte finns någon Frodepark på riktigt och vad som kan hända på Fålhagens IP så verkar det nog vara viktigare än någonsin att försvara de få grönytor som finns kvar i stan och Fålhagen. Det är inte mycket grönska vid den kommande Reseplanen heller...

Tack för informationen!

Skicka en kommentar