söndag 4 mars 2012

Reseplan blir namnet på platsen!



Nu har kommunens namngivningsnämnd bestämt att platsen mellan Godsmagasinet och Centralpassagen ska heta Reseplan. Det är ett av de förslag som kom in från allmänheten. Det intressanta är bara att det inte var det förslaget juryn röstade fram. De röstade fram Upptorget, men nämnden tycker att det är missvisande eftersom platsen inte är något riktigt torg.

Jag vet inte riktigt om jag orkar bry mig eftersom båda namnen är rätt tråkiga. Fast jo, nu vaknade tyckaren i mig till och tyckte att Reseplan faktiskt är mycket bättre. Jag kan redan höra rösten på stadsbussarna säga "Nästa, Reseplan". Och hör ni inte vad mossigt Upptorget låter. Allt här heter nåt med "Upp". Dessutom skulle nog många höra fel och tro att folk pratade om Upptåget. Särskilt om en skåning uttalade namnet:).

0 kommentarer:

Skicka en kommentar