fredag 26 oktober 2012

Buss eller tåg till Arlanda?


Jag vill minnas att Niina en gång skrev om vilka som bor i Fålhagen. Det visade sig att fålhagenbor gillar att resa och är intresserade av andra kulturer. Så passande då att vi har nära till Resecentrum. Man kan välja hur man tar sig till Arlanda för att skaffa reseupplevelser. Ett tag försökte man lägga ner busslinje 801. Jag nöjer med att konstatera att den idén var mindre genomtänkt. Dock hade inte bussarna börjat gå var 30e minut när vi skulle ta bussen hem från Arlanda. Det fick bli Upptåget.



Det är inte lätt att åka Upptåg. På bilden ser du de olika alternativen. De olika koderna skickas sedan till numret 72472. Hur köper man då en biljett till eller från Arlanda? Det är aningen knepigt eftersom kartan här nedan inte avslöjar vilken kod man ska skicka till 72472. SL C går inte att smsa  för då blir det en fel resa och Arlanda ligger dessutom mitt i det vita, ingenmansland.

Så hur gör man? Jo, man ska smsa ULV12 till 72472 och så betalar man 60 kronor extra avgift för att få  kliva på eller av på Arlanda. Intressant. Det fick mig att tänka på varför man har en jättelista med olika alternativ som man kan smsa till 72472 men inget av alternativen passar för en resa till Arlanda. Antagligen är det tänkt att man ska använda automater men det känns också aningen krånligt.

Den världsnyfikna fålhagenbon tycker att man borde kunna göra biljettsystemet enklare så att man förenklar resandet.


'
Nej, nu får det vara nog med stora infrastruktuella saker för fålhagenbor. Nästa inlägg ska jag skriva om det lilla livet här i Fålhagen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar