torsdag 11 oktober 2012

Moderaterna vid centralpassagen

Det är väldigt sällan jag skriver om politik här på bloggen men idag tänkte jag göra ett sällsynt undantag. När vi närmar oss valet 2014 så har jag lovat att de politiker som bor i Fålhagen får jättegärna höra av sig så skriver jag eller Niina ett inlägg om politikern. Jag tycker att det är viktigt att man känner sina lokala politiker. I vilket fall som helst så är det så sällan jag skriver om politik att detta inlägg är det allra första inlägget där jag taggar ordet moderaterna på bloggen. Varför vill jag då skriva om moderaterna just nu?

Moderaterna verkar vara det enda partiet som marknadsför sig vid centralpassagen. Det finns en massa andra föreningar som marknadsför sig där men moderaterna är det enda partiet som jag sett vid centralpassagen. En gång för länge sen delade man ut en lapp med information om vad man gjort eller ville göra och så fick man ett äpple också. Den 1 oktober 2012 hade man skalat av allt onödigt och delade endast ut en lapp med information om att det går bra för Uppsala.  Eftersom utdelandet sammanföll med FN:s internationella dag för boende- och bebyggelsefrågor så var det ju faktiskt lite intressant att läsa vad moderaterna håller på med på den här fronten och varför det går bra för Uppsala.

Ni får ta reda på moderaternas andra punkter på egen hand för jag tänkte koncentrera mig på punkten som lyder "Moderaterna vill att det byggs i Uppsala. Vi vill bland annat: - underlätta andrahandsuthyrningar". Det här är en punkt som borde vara av intresse för alla som bor i Fålhagen! Nämligen vad underlättande av andrahandsuthyrningar i värsta fall kan leda till dvs. spekulation och urholkning av bostadsrätterna och det ideella arbetet många lägger ner för att ta hand om sina föreningar. En mycket bra insändare om detta finns här: http://www.unt.se/debatt/varna-bostadsratten-1877157.aspx

Risken i Fålhagen är: Någon köper en lägenhet och hyr ut den till en behövande och tar ut en ockerhyra. Jag tycker inte att detta "underlättande" behövs när man samtidigt gör reklam för att det planeras byggas 25 000 nya bostäder i länet och när man samtidigt har som mål att under de kommande fem åren bygga 5000 nya hyresrätter. Jag vet inte men behöver verkligen underlätta andrahandsuthyrningen och underminera bostadsrättsboendet? Jag tycker inte det men jag är ju naturligtvis partisk i frågan då jag bor i en bostadsrätt. Men jag undrar varför den punkten behövs när det går bra för Uppsala och man planerar bygga mer av det mesta.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar