fredag 12 oktober 2012

Fålhagen, Facebook och reklam

Det här inlägget ska handla om Facebook, Fålhagen och reklam. De flesta av oss har en "ingen reklam"-skylt på våra dörrar men ändå har inte braschen dött ut. Svensk Direktreklam är företaget som delar ut väldigt mycket av reklambladen här i Fålhagen. Numera följer reklameländet med de morgontidningar man prenumererar osv. Ibland får jag reklam med mitt namn på kuvertet. Ibland blir reklam samhällsinformation på något konstigt sätt och mitt namn en handelsvara som någon gett vidare till ett annat företag. Ja, ni förstår. Av högen tidningspapper i vår heminsamling så är en överraskande stor del reklam. Det är intressant. Jag ogillar pappersreklam.

Jag som i vanliga fall ogillar reklam både i pappersform och på tv, kan dock inte låta bli att gilla reklam på Facebook! Varför? Jo, för att reklamlänkarna är så mycket mer personliga. Facebook använder informationen om var jag bor, vad jag skriver på mina statusuppdateringar och vad jag skriver i mina notes. Ja, jag är en Facebookaddikt. Om jag skriver om lägenheter i Fålhagen så får jag reklam om flera mäklarfirmor, när jag funderade på att skaffa en djurförsäkring och skrev om det i en note så kom Agria upp som reklam :). När jag skrev om konserter på Katalin så kom Graveyards Katalinreklam upp på min Facebooksida. Jag gillar riktad reklam på nätet!

Ibland kan riktad reklam bli läskigt. Som i vintras när vi fick reklam från en Icaaffär i Insjön. Jag hade varit där och köpt en glass på vägen upp mot Leksand. Det hade registrerats av Ica. Eller när jag fick reklam om kaninkött på Facebook efter att jag skrev flera notes om vår kanin. Läskigt.

Så, jag önskar mer miljövänliga reklam om Fålhagen på Facebook istället för pappersreklam!


0 kommentarer:

Skicka en kommentar