lördag 20 oktober 2012

Går det att bygga mer i Fålhagen eller inte?

Eftersom Mitt i Fålhagen-bloggaren blev tagen på sängen kring byggplanerna för en förskola mitt i Fålhagen, passar jag nu på att identifiera de områden som ligger i riskzon för exploatering. Jag har ingenting emot att man bygger hus och lägenheter i Fålhagen men nog borde vi få ordentliga parker hit i så fall.

Boulehallen byggdes aldrig på Fålhagens IP. Jag hoppas att man sparar denna oas mitt i Fålhagen för dem som gillar att springa, gå och rasta hundar i området. Det är lite störande med trafik från Fålhagsleden men annars är det många som sportar här så det här gräsområdet bör sparas även om fålhagenbor inom kort kan ta sig till stadsparken för att njuta av en riktig park.

Det finns massor med träd i Fålhagen men väldigt få park/gräsområden har träd och det är lite tråkigt för då blir områden bara tomma gräsmattor som kommunen säkert suktar efter för att bygga på. Jag tycker att vi behöver de grönområden som finns för att skapa lite luftighet mellan husen. Fålhagen är relativt tätbebyggt utan man behöver bygga mer.

Jag vet att det är lite motsägelsefullt att jag samtidigt vill spara Fålhagens IP och nu tänker jag föreslå att om man nu ska bygga mer någonstans i Fålhagen så passar grusdelen av Fålhagens IP till det ändamålet. Jag gillar inte det men jag är inte heller en NOT IN MY BACKYARD-typ.

 En gräsmatta som bör bevaras är den som ligger nära kolonilotterna. En fin gräsmatta som man kunde utveckla till Fålhagens park. Och så tycker jag att grönområdet mellan Hammarbygatan och Vallbygatan bör bevaras. Det är jättetrevligt att sitta där och titta på staden. 

6 kommentarer:

Eva Berglund sa...

Ge inte Moderaterna ideer om att bygga i parker! Det vill de bara alltför gärna.

Jag håller med om att gräsplanen längs fålhagsleden är helt fantastisk när det gäller att utnyttjas. Jag har sett löpare, skidåkare, rugbyspelare och brännbollsgäng där allt som oftast. Fotbollsplanerna är ofta fyllda av fotbollsspelare ... Eller skridskoåkare. Jag har också börjat övningskörandet där med mina barn.

Om det ska förtätas med bostäder tycker jag att boländerna nära stationen hellre kunde bebyggas med annat än industrilokaler.

Eva Berglund sa...

Vi får inte heller glömma cirkusen som kommer allt som oftast

Eva Berglund sa...

När det gäller parken vid koloniområdet tycker jag att den kunde utvecklas till något i stil med Vinterviken i Stockholm.

Med trädgårdsterapi, ekologisk odling i föreningsform, Caf'e och en liten scen för uppträdanden. Lite marknad för Fålhagsodlade frukter och grönsaker vore också fint.

Juuso sa...

Ojdå, jag lovar att låta bli tipsa Moderaterna om grönområden (skulle någon ge sig på dem så lovar jag skriva om det på bloggen). Istället så tipsar jag dem om det snart tomma GUC-huset. Utmärkt läge för bostadsrätter.

Jag håller med dig om allt du skriver. Jag skrev ju bara ifall någon skulle få för sig att föreslå nya hus i Fålhagen.

Maja sa...

Måtte ingen komma på att bygga på den sköna gröna oasen på Fålhagens IP!
Hörde på medborgardialogen om förskolan (som jag skrev om tidigare) att det fanns mer byggplaner i Fålhagen - hemliga än så länge. Vi var många som blev nyfikna på vad det fanns för planer för grusplanen vid Hj Brantingsg, mittemot Österängen, t ex.

Juuso sa...

Jag har för mig att man inte kunde bygga en förskola där (på grusplanen) på grund av avgaser och kanske även trafik. Undrar vad det finns för planer för grusplanen då då. För min del får man bygga hus där, bara de är snygga :).

Skicka en kommentar