onsdag 17 oktober 2012

En förskola till Fålhagen

Läste i söndagens UNT om planer att bygga en förskola ungefär här. Det finns för- och nackdelar med en förskola här. För min egen del betyder det att min terrängbana försvinner. Jag brukar ju springa här längs gräsmattan och jag misstänker att en förskola leder till mer asfalt här. 

Är man emot en förskola här så kanske ska man undersöka marken ordentligt eftersom det legat ett lerbruk här förut och med tanke på vad jag läst om lerbruk i Uppsala och Fålhagen så kan det vara av intresse. Enligt rapporten är fyllningen av lergropen här okänd. Det är intressant, för jag har funderat på varför man inte byggt någonting här förut för det är ett enormt utrymme mitt i Fålhagen som man inte exploaterat tidigare. Kolla här på s.46 och vidare: http://www.renaremark.se/filarkiv/exjobb/2011/Theresa.pdf
Lite mer information om den planerade platsen hittar du på det här blogginlägget från sommaren 2012:
http://falhagen.blogspot.se/2012/07/lergropen-nara-almtunaskolan.html

Om valet står mellan att bygga nya hus av modell högre eller en förskola så väljer jag hellre en förskola. Allra helst hade jag sett en utveckling av grönområdet men jag förstår behovet av förskolor just nu. Hoppas att man bygger en multifunktionell förskola som lätt kan göras om till någonting annat när förskolebehovet försvinner. Kanske att man kan göra om den blivande förskolan till ett ålderdomshem.


Beslutet om modulförskolor fattades i september 2012. Ibland fattar kommunen snabba beslut och ibland tar besluten väldigt lång tid att fatta. I går var det dagens för första medborgardialogen. Någon som var där? Här är länken till de andra områden som kommer att få en panikförskola: http://www.uppsala.se/Nyhetsarkiv/Nyheter-Utbildning-barnomsorg/Upphandling-av-modulforskolor-ar-klar/

Update: Ibland så kommer blogginläggen ut för sent och man ska aldrig utgå ifrån att ett beslut är slutgiltigt när det fattas. Turligt nog så hinner jag lägga ut länken till den senaste utvecklingen kring förskolefrågan:
http://www.unt.se/uppsala/kommunen-backar-om-almtunaskolan-1909426.aspx



2 kommentarer:

Maja sa...

Var på medborgardialogen. Politikerna förkastade förslaget på mötet - utan förvarning. Vilken postiv överraskning! ...och där satt vi föräldrar med argument rustade till tänderna. De fanns också ett alternativt förslag som var jättebra, så nu håller vi andan i väntan på att beslut om det ska klubbas. Det utlovades t o m upprustning av Almtunaskolans skolgård, som lekhus, trädplanering o dyl. Fantastiskt! :-)

Juuso sa...

Det där låter jättebra! Hoppas att det förverkligas!

Skicka en kommentar