onsdag 10 oktober 2012

Frodeparken under utveckling eller avverkning?

Jag läste på UNT:s insändarsida (den 1 oktober 2012) om att man nu igen fällt träd i Frodeparken. Länken till insändaren hittar du längre ner här. Självklart ska jag till parken för att fota det hela så fort som möjligt. Det jag sett är att det pågår en massa byggaktiviteter i parken, för en stor del av parken är nu avspärrad. Kanske är det just där man fällt träden. Undrar om en bloggaktivist kan ta sig genom avspärringarna...

På skylten i utkanten av Frodeparken står det att parken ska vara klar i september 2013 så mycket hinner hända före det. Jag tycker att man borde ha plats för gamla träd i en ny park om inte träden är så sjuka att de utgör en fara för parkbesökare. Jag ska inte döma ut parkbyggandet i förväg men jag har lite svårt att se hur man ska kunna ersätta de gamla träden. Just nu är parken, precis som insändarskribenten påpekar, en plats för samhällets utsatta.

Här är en länk om träden och hur tanken var att bevara träden. Jag hoppas att det inte är en kostnadsfråga som nu lett till att träden fallit.
http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Fritid_o_natur/Parker/Lonnarna_i_Fordeparken_Charlotta_R.pdf

Här är länken till insändaren:
http://www.unt.se/debattspecial/frodeparken---en-forlorad-idyll-1881006.aspx

0 kommentarer:

Skicka en kommentar