måndag 22 oktober 2012

Kontorslandskap i nya kommunhuset

Vi åt ju nyligen på Taco Bar i det nya båghuset bakom stationen där även Uppsala kommun har nyöppnade kontor.  Där tog Juuso det här snygga fotot. Jag måste säga att motivet gör sig bättre på bild än i verkligheten. Hursomhelst så avslöjade de här små fyrkantiga mötesrummen något för en fd byråkrat som mig: att det finns så här många mini-mötesrum lär betyda att det är många som sitter i kontorslandskap inne i kommunens nya lokaler. Jag trodde att man hade börjat frångå kontorslandskap igen, det var ju mode ett tag, men sen insåg man väl att många har svårt för att jobba när man sitter så där öppet. Själv satt jag en gång i tiden (oj, det där lät som att jag är gammal, så länge sen var det inte) i ett kontorslandskap där jag stortrivdes, vi skrattade åt varandras skämt, lyssnade på varandras skvaller och drack till och med glögg med varandra på arbetstid. Men så är jag också en sådan som kan stänga av öronen och jobba fokuserat trots omgivande ljud. Men jag hoppas att kommunen har separata kontorsrum också, för sådana personer som inte klarar av landskap.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar