tisdag 24 december 2013

Bästa julklappen från UL?


Nu när jag skriver det här så hoppas jag landstinget också gillar idén om nya priser för UL-biljetter för det skulle vara den bästa julklappen för den pendlande fålhagenbon. Istället för att betala 1260 kronor i månaden så skulle det endast kosta 790 kronor i månaden! Jag skulle spara 4700 kronor per år! Fantastiskt! Mer om detta:
http://www.unt.se/uppsala/vinnare-och-forlorare-pa-uls-nya-taxor-2758468.aspx

Det jag tycker är bäst med sänkningen är att man gör det väldigt mycket billigare att åka långa sträckor med buss istället för att ta bilen. Jättebra! Nu tar man bort motiveringen "att det är så dyrt att åka buss", när en del väljer att åka bil, av ren bekvämlighet vill jag påstå. Fantastiskt förslag! Jag hoppas att landstinget röstar rätt :). Vilket parti ska jag rösta 2014 för att det här ska bli sant?

Det dröjer nog inte länge innan bilrösterna gör sig hörda. Ni vet, de som skriker "nu tar jag bilen" osv...De människorna har överhuvudtaget inte haft en tanke om att åka buss. Tyvärr så är det så. Jag tjänar redan idag på att åka buss istället för att åka bil och det kommer att bli ännu bättre. Jag skulle vilja säga till alla dem som alltid tar upp "nu tar jag bilen"-kortet så fort man gör nåt i stan eller med kollektivtrafiken: Gör det! Ta bilen! Men då ska man vara förbered på att det här kan hända i Uppsala också:
http://www.lefigaro.fr/sciences/2013/12/18/01008-20131218ARTFIG00623-la-circulation-alternee-sera-t-elle-instauree-en-2014.php#xtor=AL-155

Ja, och så har vi naturligtvis de som skriker att "det här blir ekonomiskt ohållbart" eller "jag är beroende av bussen (av olika anledningar)". Mycket av resandet i Uppsala kan faktiskt lösas genom att man cyklar istället. Det gör väldigt många i Uppsala redan men vi kan alltid bli fler. Och de som är beroende bussar får antingen acceptera att busspriserna blir högre i stan eller hitta ett alternativ sätt att ta sig runt i stan. Det kan låta hårt men det här förslaget är kanonbra för att få bort onödiga bilar från vägarna runtomkring Uppsala. Perfekt! Åk buss, inte bil! Eller allra helst, cykla! Det är bra motion.

God jul!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar