lördag 21 augusti 2010

Ettor i Fålhagen


Jag drack morgonte och läste UNT när jag kom på att jag kanske borde skriva lite om vilka ettor som finns till salu i Fålhagen just nu, eftersom det är många studenter som letar lägenhet. Så jag bläddrade igenom Bostadsguiden och hittade rätt många. Sen övergav jag Bostadsguiden och gick in på den riktigt bra källan - Hemnet :).

Men varför vill man som nyblivande student läsa om bostäderna här istället för att gå in på Hemnet? Jo, för att jag vågar påstå att jag har koll på bostadsmarknaden här. Jag kan berätta vad som är normalpris eller inte till exempel.

Jag börjar med att presentera de jag tycker är mest prisvärda: en 1:a på S:t Göransgatan för 895 000kr, en 1:a på Frodegatan 13 c för 950 000 kr och en 1:a på Frodegatan 19 b för 950 000 kr. Varför kallar jag dem prisvärda då? Jo, till att börja med så ligger de i nedre delen av prisklassen i Fålhagen. Ett bra pris skulle jag kalla det, men personligen skulle jag inte vilja att det stiger mer än 100 000 kr i budgivningen. Dessutom har de ett bra läge - de ligger bara 7 minuters gångväg från resecentrum. De är även fräscha och har högt i tak. Det något sunkiga badrummet på S:t Göransgatan tycker jag kompenseras av trägolvet och orginalluckorna i köket - det blir mer och mer ovanligt att de finns kvar. Avgifterna är också normala för ettor i det här läget.

Sen kommer mitt andrahandsval, för dem som vill bo i något nytt och fräscht, men är beredda att bo lite längre bort från centrum (lägg på drygt 5 minuter extra jämfört med ovanstående): 1:a på Petterslundsgatan 14 för 890 000 kr och en annan 1:a på samma adress för 895 000 kr. Riktigt nya och fina, men dras med extra högt pris för att de är nyproducerade - de är nämligen bara 24 kvm, medan de jag nämnde i första stycket ligger mellan 27-32 kvm. Varje kvadratmeter räknas när man bor i en etta! Det finns även en 1:a på Petterslundsgatan 11 för 995 000 kr som är på 32 kvm, men jag skulle inte betala så mycket för att bo ända borta på Petterslundsgatan, dessutom är den här lägenheten inte ny utan byggd på 60-talet. Men avgifterna på alla tre lägenheterna är hyfsat låga - kring 1500 kr.

Till sist presenterar jag en lägenhet för studenter som har lite extra pengar och har råd att se sin lägenhet som en investering, köp den här och ni borde inte få problem med att sälja den för ett högre pris senare: En jättefin 1:a i Port Arthur för 1 295 000 kr med öppen spis, stort kök och dessutom gemensam bastu i källaren! Bara tre minuter från resecentrum! Jag skulle kalla den ganska prisvärd med tanke på allt detta, men några tusenlappar av priset betalar man också för att lägenheten ligger i just det här omtyckta huset... Dessutom är avgiften hög: 2112 kr/mån.

Gå in på hemnet och kolla efter fler lägenheter själv, det fanns flera 1:or och 1,5:or som jag inte har nämnt här ovan, bland annat på Fålhagsleden. Fålhagsleden ligger också nära resecentrum, men personligen skulle jag säga att läget är lite off. Den ligger nämligen mot utkanten av Fålhagen, typ mot Boländerna. Så man känner varken att man bor nära centrum eller i Fålhagens hjärta. Tycker jag. Men bra läge för pendlare ändå.

2 kommentarer:

Fru Puff sa...

På tal om lägenheter... Herr Håkan och jag råkade se en visningsskylt idag och gick därför på en spontanvisning av en 1,5:a. Det som chockade mig mest var att det var 10-15 års kö för en garageplats!

Niina sa...

Åh herregud vilken lång kö! Men det kan jag tänka mig efter att ha upplevt kvällens parkeringskaos i mitt kvarter: Jag kom hem kvart över sju och behövde fickparkera bilen eftersom våran parkeringsplats var upptagen. Men det var bilar överallt som letade efter parkering. Fick lite Stockholmskänsla där...

Skicka en kommentar