onsdag 25 augusti 2010

Väderkvarnsgatan och Hjalmar Brantingsgatan















Idag upptäckte jag någonting som jag inte sett förut. Jag misstänkte att det skulle bli lite följder av att man kapade av en fil av Väderkvarnsgatan och gjorde om det till "cykelstråk". Det är nämligen så att korsningen Väderkvarnsgatan och Hjalmar Brantingsgatan kommer att bli en av Uppsalas farligaste korsningar då cyklar och fotgängare korsar Väderkvarnsgatan precis där. Dessutom har man Vaksala skola alldeles bredvid och beroende på skolbespisningen så leder bara det till att ungdomarna söker sig till exempel till Mykonos. Allt detta leder till att bilisterna blir mindre förnuftiga vilket jag förstår eftersom kön till trafikljusen vid korsningen Vaksalagatan och Väderkvarnsgatan slingrade sig ända till Tripolis. Cyklister och fotgängare kommer att leva farligt framöver. Dessutom så är det inte optimalt att en av filerna bara försvinner när man åker från Vaksalagatan. Helt plöstligt förväntas bilisten att bromsa, blinka och ta sig in i kön. Det är inte alltid lätt. Ta det lugnt i korsningen Väderkvarnsgatan och Hjalmar Branting. Nu ska jag gå och lägga mig. Beklagar eventuella språkfel men jag är trött.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar