torsdag 29 december 2011

Fålhagen 2011















Eftersom vår blogg följer händelserna i Fålhagen så känns det naturligt att försöka sammanfatta året i Fålhagen så här i slutet av året. Uppsala blev storstad och Fålhagen med sina 6400 pendlarvilliga invånare bidrog till att vi passerade den där magiska gränsen. Dessutom leder alla spår till Uppsala nu när Resecentrum är invigt. Nu när vi är fler än någonsin så känns det jättetrevligt att se skylten "Välkommen hem, välkommen hit". Du gäller det dock att spåren fungerar eftersom 801an ska åka mer sällan. Hur den tanken hänger ihop med att vi blivit fler förstår inte jag mig på.

I december var vi nära att helt och hållet slippa "kaffeutsläppen" i Fålhagen då Lindvalls kaffe höll på att brinna upp. Orsaken var tydligen att man hade hällt för många kaffebönor i maskinen. Tur att fålhagendoften finns kvar även i framtiden.

Mycket av vårt skrivande handlade om träden vid Vaksala torg och det hela startade med att ett av träden föll ner på marken helt utan anledning och kunde ha mosat fruktstånden. Ända till Musikens hus nådde inte trädet. Nu i december har vi haft lite andra fällda träd till salu på torget. Dock var det något par som inte ville betala för sina julgranar och de bestämde sig för att sno tre julgranar. Paret lyckades tajma sitt brott till den enda dagen när det hade snöat under hela hösten. Mindre lyckat och så gör man bara inte sånt där!

Ett allvarligare brott var det mord som skedde i Fålhagen. Lyckligtvis så verkar mordet inte betyda att fålhagenborna ska känna sig rädda. Mordet verkar ha direkta kopplingar till offrets livsstil.

I november startade postkaoset. Med den då ofärdiga Frodetrappan i vägen tvingades vi fålhagenbor ända bort till Svava för att hämta våra paket. Väntetider på 40 minuter var vi tvungna att acceptera för vad skulle vi göra? Man handlade julklappar på nätet för att slippa köa i affärerna men istället så hamnade man i postkön. Sedan är det väldigt långt från Fålhagen till Svava.

I november bytte Coop nära chef (kan inte stava rätt till franch-ordet) och då bjöds det på fika. Första snön kom på första advent vilket var mycket senare än förra året. Vid det här laget var nog säkert även många fålhagenbor gravt beroende av Wordfeud.

I oktober var bloggarna på Musikens hus och såg David Batra och hans föreställning. Mycket underhållande. Samtidigt som Fålhagen kryllar av kulturställen så saknas restauranger och fikaställen. Skulle man få önska sig någonting så ett kafé i Fålhagen vore kanonbra. Vi började skriva om restauranger för att tipsa fålhagenbor om restaurangerna utanför Fålhagen. Själv började jag gå till Katalin och jag måste säga att jag börjat gilla Katalin mer och mer. Sedan är det trevligt att få bra service som jag fått varje gång jag varit på Katalin.

Sedan någonstans under september upptäckte jag att bloggen kan fungera som kontaktyta gentemot företag. Comhem till exempel har en trevlig person som ansvarig för de sociala medierna. Jättebra! Jag är faktiskt jättenöjd nu! Även andra företag har skrivit på vår blogg och det borde vi ta itu med så fort vi hinner. Det är bara lite mycket nu så här i slutet av året men imorgon kommer jag med ett bokslut om vår blogg. De andra boksluten får jag göra sen.

Gunilla Lindberg gick bort och det var en förlust för alla som gillar Uppsalas historia. Dessutom så skrev hon bra krönikor i UNT. Man fick lite perspektiv i sin egen närvaro när hon tog oss bakåt i tiden. Jag skrev även väldigt mycket om Uppsala 86ers. Jag är lyckligt lottad eftersom jag bor i Fålhagen, är intresserad av amerikansk fotboll och har nära till Österängs IP. Perfekt! Dessutom så spelade Uppsala 86ers bra.

Julimånaden blev en Lechemånad. Gunnar Leches ritningar har format många hus här i Fålhagen och jag ville skriva en sommarserie om just det. Jag tyckte att det blev bra med olika typer av hus. Nästa sommar funderar jag på att köra en intervjuserie med några fålhagenbor. Undrar vad man skulle behöva göra för det? Hyra en plats på Vaksala torg och låta människor prata om det de kommer ihåg om Fålhagen. En annan dröm jag har är att kunna skriva om företagen i Fålhagen och då utifrån en mänsklig vinkel. Det finns alltid en människa bakom ett företag.

I juni skrev vi om att fålhagenbor borde gå och ge blod. Och så skrev vi om bostadspriser. Bostadspriserna är nog ett tema som vi kommer att ha anledning att skriva om även 2012. Vi fick även veta att man ska bygga Speakers' Corner på Vaksala torg. Härligt!

Maj månad verkar ha varit en lite tråkig månad i Fålhagen. Det mest intressanta var väl bondens marknad som kom till Resecentrum. Själv brukar jag alltid köpa havtornssaft och havtornssylt. Jag kan rekommendera att du blandar naturell yoghurt med havtornssylt. Det är jättegott!

I april skrattade jag gott åt att vi höll på att bli Fålhagens hundbajsblogg med tanke på hur mycket vi skrev om hundbajs då. Och så skrev vi mycket om lägenheter igen men det beror nog mest på att vi är båda beroende av Hemnet :). Och så kunde vi avslöja att Simon och Tomas från Sveriges fulaste hem har varit med och inrett restaurangerna i Resecentrum.

Mars var en månad som inte bjöd på mycket. Bandyfinalen syntes på Musikens hus men annars var det tomt på händelser i bloggkalendern. Överhuvudtaget är det svårast att skriva om någonting som handlar om Fålhagen just mellan januari och mars. Har du några idéer eller förslag som du vill att vi ska skriva om så hör av dig till oss. Vår emailadress är: mittifalhagen@gmail.com


0 kommentarer:

Skicka en kommentar