måndag 16 januari 2012

Är det häftigt att betala skatt?















Jag är en projektmänniska. Ett projekt är att skriva blogginlägg och ett annat är att driva ett litet företag som hobby och så jobba 100% inom branschen som skattebetalarna finansierar helt och hållet. Det var först när man skaffade ett eget företag och var tvungen spara kvitton och bokföra saker som jag började fundera på hur mycket jag betalar i skatt. Det finns skatter på allt. Det finns de som har sagt att det är häftigt att betala skatt men jag gissar att de också haft häftiga inkomster. Först köper man en produkt och sen läggs det på MOMS på det. Precis som när man köper en kebabtallrik så lägger man såsen på sist. Kanske inte världens bästa liknelse men i år ska jag undersöka hur flottigt jag lever och hur mycket jag bidrar till statsskassan utöver inkomstskatten. Är du intresserad av hur mycket en vanlig fålhagenbo utan barn men med en kanin betalar i skatt per år så häng med min skatteresa. Just nu är jag uppe i 1400 kronor i MOMS och punktskatter (bensin och alkohol).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stackars dig! Men du får ganska mycket för pengaran (de som du betalar i skatt). Men det verkar folk ha glömt bort nuförtiden.

Juuso sa...

Ska satsa på RUT för at jämna ut det hela :).

Skicka en kommentar