onsdag 4 januari 2012

Hur gör Parkia?




















Alla andra parkeringsbolag verkar ha f-skattesedel men inte Parkia. Hur gör då Parkia? Varför har alla andra bolag f-skattesedel men inte Parkia? Detta gjorde bloggaren åter intresserad av bolaget, speciellt då nyårsaftonen ledde till ytterligare frågetecken.









Vi firade nyårsafton i en annan stadsdel och väl där hade vi det väldigt trevligt. Alla hade bidragit med att laga en del av middagen och det fanns dricka också. Mitt under middagen kommer en av mina kompisar på att hans parkeringstid gått ut och han går till bilen och där väntar en nyårshälsning från Parkia KB. Ja, så är det när man parkerar fel eller missar tiden, då får man en p-bot. Det som var intressant var naturligtvis att boten var från Parkia! Varför är det intressant? Jo, därför att på deras p-bot så står det uttryckligen att de har f-skattesedel, trots att de inte har det. Detta har jag kollat med Skatteverket och med ratsit.se. Bankgiro och plusgirokontonumren går också till just Parkia kb. Så hur gör då det här företaget? Organisationsnumret är också till Parkia kb. Hur kan man utföra en tjänst utan att ha f-skattesedel och ändå påstå att man har det. Vem är uppdragsgivare när Parkia bötfäller bilister? Det är också en intressant fråga. Tänk om någon skulle kunna förklara för mig hur det här fungerar. Vad jag vet så är det bara ideella verksamheter som inte behöver en f-skattesedel. Snälla, rätta mig om jag har fel.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Företaget verkar vara en bluff. Avstå från att betala är mitt råd. http://www.expressen.se/nyheter/1.1268428/privata-parkerings-vakter-lurar-folk-pa-pengar

Juuso sa...

Hmm...jag har för mig att det är skillnad på kontrollavgift och böter och jag vet om man snabbare hamnar hos kronofogden om man inte betalar nåt av dem. Är inte sugen på att hamna där. Kanske bäst att ringa bolaget och höra varför de säger att de har en f-skattesedel när de inte har det. Skumt är det.

Anonym sa...

Jo verkar vara rätt skumma
http://www.rejta.se/omdome/447966/Parkia+KB

Anonym sa...

Enligt Hitta.se har nu Parkia skaffat F-skatt men dom kör fortfarande med tveksamma villkor och vältigt aggressiv attityd. Fastighetsägare med moral bör inte anlita detta bolag.

Skicka en kommentar