måndag 30 januari 2012

Det gröna Fålhagen

Som biolog tänker jag mycket på det här med grön infrastruktur och gröna samband. Både djur och växter behöver spridningskorridorer i landskapet, och även inne i städer om man vill att det ska finnas någon mångfald inne i stadens parker och grönområden. Vi bor ju i en stadsdel med få parker. De går nästan att räkna på ena handens fingrar: S:t Göransparken, Fålhagsparken (Fålhagens IP), Gunsta backar, Frodeparken och Eskilsplan är de jag kommer på, och alla är rätt små.

Därför har jag tänkt på Fålhagen som lite av en asfaltsöken, trots att magkänslan samtidigt har sagt att det finns mycket grönska här ändå. Man brukar ofta se harar här, och höra fåglar och bin. Däremot har jag nästan aldrig sett en fjäril, vilket är tråkigt. Men hur som helst så har jag tänkt på Fålhagen som rätt grått. Därför blev jag förvånad idag när jag tittade på Eniros satellitbild för att hitta gröna samband mellan parkerna och insåg hur GRÖNT Fålhagen är, sett uppifrån. Jämför till exempel med Centrum eller Industristaden så ser ni skillnaden!

Allt det gröna är förstås inte grönytor av hög kvalitet för djuren, men ändå bidrar alla dessa träd, trädgårdar, idrottsplatser, gräsmattor och andra grönytor till att fåglar kan spridas i hela stadsdelen, och till att harar syns här nästan varje morgon ibland. Det känns härligt att bo i en så grön stadsdel ändå:). Dock är det väldigt långt till den "riktiga" naturen borta utanför Årsta, Gränby, osv, vilket nog både djuren och jag kan tycka är synd ibland.




0 kommentarer:

Skicka en kommentar